Arkivbild laddning av elbil i Lindesberg. Foto: Linde energi.

Ladda bilen samtidigt som hälsan

Idag invigs Bergsparken, Lindesbergs nya hälso- och boendecentrum, med bandklippning, tal och öppet hus för allmänheten. I direkt anslutning till de två huvudbyggnaderna invigs även ett modernt parkeringsgarage med plats för cirka 200 bilar. Linde energi i samarbete med FALAB har installerat totalt 10 laddplatser för elbilar i det nya parkeringsgaraget.

- Vi är anslutna till Fossilfritt Sverige och jobbar långsiktigt med att göra det enkelt för kommuninvånare och besökare att välja hållbara transportalternativ, säger Jens Isemo, vd på Linde energi.

- Fler och fler väljer att satsa på elbilar eller laddhybrider och då måste vi ligga i framkant när det gäller att bygga ut den lokala laddinfrastrukturen, fortsätter Isemo.

Totalt har fem laddstationer, med plats för två bilar per station, installerats i Bergsparkens nya parkeringsgarage. Laddstationerna ägs och har finansierats av LIBO/FALAB, och har satts upp i samarbete med Linde energi och laddoperatören Bee Charging Solution.

Linde energi’s övriga laddstationer i kommunen har även de satts upp i samarbete med Bee. Stationerna ingår i Bee’s publika laddnätverk, som är Sveriges största, och kan användas av alla laddbara bilar på marknaden.

Samtliga publika laddstationer i Lindesbergs kommun hittar du via lindeenergi.se.

Om projektet Bergsparken

Bergsparken är ett samarbetsprojekt mellan FALAB och Region Örebro län, i kvarteret Bulten i Lindesberg. Projektet består av två byggnader som länkas samman med ett inglasat atrium.

Region Örebro län’s del av Bergsparken inrymmer vårdcentral, folktandvård och barnavård-central, medan du i LIBO’s del av fastigheten hittar lägenheter, dagrehab, restaurang och ett antal lokaler.