Linde energi ska byta 12 000 elmätare fram till år 2025. Foto: Linde energi.

​Nu byter vi till framtidens elmätare - ger bättre koll på förbrukningen

Linde energi har i dagarna inlett ett omfattande projekt som innebär att samtliga elnätskunders elmätare ska bytas ut. Anledningen till detta är att regeringen beslutat att nästa generations elmätare ska vara installerade i hela Sverige senast den 1 januari 2025.

- För oss på Linde energi innebär det att cirka 12 000 elmätare ska ersättas, säger Fredrik Esenius, enhetschef Mätning och projektledare på Linde energi.

- Installationen innebär ingen extra kostnad för våra kunder, utan ingår helt enkelt i vår service, fortsätter Esenius.

Ambitionen är att byta 3 000 elmätare per år och därmed vara i mål med projektet till slutet av 2024. Totalt i Sverige visar beräkningar att uppskattningsvis 5,4 miljoner elmätare ska bytas ut de närmaste fem åren.

En möjlighet att påverka förbrukning och kostnad

De nya elmätarna registrerar elförbrukningen per timme, är förberedda för framtidens energitjänster och kan på sikt läsa av förbrukningen varje kvart.

- Det här innebär helt enkelt att du som kund kan följa din elkonsumtion närmare och i slutändan har större möjlighet att påverka din elanvändning och dina kostnader, menar Fredrik Esenius.

Bytet av elmätare syftar inte bara till att stärka kundens möjligheter att påverka, utan ska även bidra till att vi tillsammans förbereder oss för en mer energikrävande framtid. När elbilar blir vanligare och vi ställer om såväl industri och vardag till att bli helt fossilfria, hjälper de nya elmätarna oss att skapa en säkrare drift av elnäten.

Kort strömavbrott – inga direkta förberedelser

Att installera en ny elmätare tar inte mer än en halvtimme. Under själva mätarbytet sker ett kortare strömavbrott, vilket kan vara bra att känna till om man behöver stänga av särskilt känslig elektronisk utrustning. I övrigt krävs inga direkta förberedelser.

Linde energi byter elmätare områdesvis med start med ett par pilotprojekt på Hagabergsområdet i Lindesberg. Löpande information, svar på vanliga frågor och en mer detaljerad tidplan finns på lindeenergi.se.

Linde energi erbjuder energi för ljus, kraft och värme till Bergslagen. Med hållbara lösningar och personlig närvaro ger vi våra kunder den bästa servicen. Vi ägs av Lindesbergs kommun och är närmare 50 medarbetare. För oss är säkerhet, miljö och nöjda kunder det allra viktigaste. Och att ständigt utvecklas. Linde energi producerar förnybar el med sol- och vattenkraft. Vi levererar fjärrvärme, som till största delen består av spillvärme – energi som annars går förlorad – från lokala företag. Vi levererar även fjärrkyla och processånga till lokala företag och offentliga verksamheter samt erbjuder andra tjänster som lösningar för egen solelproduktion och laddning för elbilar.