Linde energi installerar WOPAS giftfria stolpar

Linde energi bygger med WOPAS giftfria stolpar

För mer än 100 år sedan började Linde energi elektrifiera området runt Lindesberg. Ledningsnätet byggdes då med stolpar och många stolpar var behandlade med kreosot. Fram tills idag har många stolpledningar ersatts med jordkabel, men på några ställen passar det fortfarande att bygga stolpledningar. Därför ersätter nu Linde energi gamla kreosotstolpar med nya giftfria WOPAS-stolpar på en 11 kilometer lång luftledning.

Linde energis arbetsmiljöpolicy respektive miljö- och hållbarhetspolicy är idag en viktig del i verksamheten. Kraven på en giftfri miljö och arbetsmiljö har ökat.

- Vid uppgraderingen av 11 kilometer 40 kV-luftledning mellan Lindesberg och Pikaboda, och som en del av Linde energis miljö- och hållbarhetsmål, kändes det naturligt att bygga med WOPAS giftfria trästolpe 2.0, säger Joakim Johansson, Affärsområdeschef El på Linde energi.

Projektet byggs i egen regi under perioden januari – april, och stolplängderna varierar från 11 till 19 meter.

- Vi blev nyfikna på WOPAS stolpar, och det nya konceptet att uppnå giftfrihet och mycket lång livslängd genom att kapsla in trästolpen i återvinningsbar polyeten. Återkopplingen från våra erfarna montörer har varit positiv. Det är i princip samma byggmetoder som att bygga med traditionella trästolpar – fast giftfritt, vilket våra montörer är glada för, säger Ola Andersson, Enhetschef Anläggning på Linde energi.

WOPAS lanserades 2017 efter flera år av utveckling inom moderbolaget Hallingplast AS. WOPAS fokuserar på möjligheterna som ges av att kombinera materialegenskaperna från trä och polyeten till Wood Plastic Systems. Primär marknad är infrastrukturprodukter, stolpar och pålar, för kraftöverföring, belysning, järnväg och konstruktioner inom lantbruk och marint.

- För oss har det varit erhört positivt att samarbeta med Linde energi som verkligen varit framsynta och verkligen vill leverera på sitt miljö- och hållbarhetsarbete. WOPAS består av cirka 85 procent förnybart material, och av 15 procent polyeten så är 2/3 återvunnen, som dessutom går att återvinna på nytt. Det blir svårt att slå i en livscykelanalys, WOPAS levererar i den cirkulära ekonomin. Fler och fler kommer till denna insikt, säger Thomas Lindblad, hos WOPAS.

För mer information:
Joakim Johansson, Affärsområdeschef EL, Linde energi

Thomas Lindblad, WOPAS AS

Linde energi erbjuder energi för ljus, kraft och värme till Bergslagen. Med hållbara lösningar och personlig närvaro ger vi våra kunder den bästa servicen. Vi ägs av Lindesbergs kommun och är närmare 50 medarbetare. För oss är säkerhet, miljö och nöjda kunder det allra viktigaste. Och att ständigt utvecklas.

Linde energi producerar förnybar el med sol- och vattenkraft. Vi levererar fjärrvärme, som till största delen består av spillvärme – energi som annars går förlorad – från lokala företag. Vi levererar även fjärrkyla och processånga till lokala företag och offentliga verksamheter samt erbjuder andra tjänster som lösningar för egen solelproduktion och laddning för elbilar.