Linde TruckSpot är en vidareutveckling av BlueSpot. Det optiska varningssystemet visar en röd triangel på golvet bakom trucken för att visa fotgängare att trucken närmar sig.

Varning för truck!

Nu lanserar Linde Material Handling det optiska varningssystemet Linde TruckSpot. Systemet är en vidareutveckling av Linde BlueSpot som idag är säkerhetsstandard världen över. Linde TruckSpot projekterar en röd varningstriangel på golvet och visar tydligt för fotgängare att en truck närmar sig.

Röda varningstrianglar uppfattas över hela världen som en varning för fara. Linde Material Handling har nu utvecklat ett optiskt varningssystem som tar tillvara på denna uppfattning. Med LED-teknik projiceras varningen hela tiden på golvet bakom trucken, eller endast när trucken backar. Fotgängare och andra truckförare kan tydligt se att en truck närmar sig och i god tid flytta på sig.

– Vi ville utveckla en tydlig och självförklarande varningssymbol, säger Michael Fuchs, produktchef för eftermonteringslösningar på Linde Material Handling.

Linde TruckSpot ökar säkerheten rejält för alla i omgivningen, och framför allt i vältrafikerade områden på lager och i produktionsanläggningar eller i förvirrande korsningar. Precis som med Linde BlueSpot, stör TruckSpot inte heller medarbetare med irriterande akustiska signaler.

– Vår globalt unika lösning passar också utmärkt i bullriga miljöer där anställda enkelt kan missa ljudsignaler, poängterar Fuchs.

Linde TruckSpot finns tillgängligt för nya truckar men kan också enkelt eftermonteras. Systemet kan också kombineras med Linde Bluespot.

– I de situationer varnar BlueSpot när trucken åker framåt och TruckSpot när trucken åker bakåt, förklarar Fuchs.

TruckSpot är en produkt i ett brett sortiment av säkerhetsfunktioner som nästan blivit standard på truckar. Stödsystem som Linde Load Management, Safety Pilot och Dynamic Mast Control har också satt nya standarder.

– Alla dessa innovationer följer vårt heltäckande säkerhetskoncept ”Vision Zero – Safety in your world”, där vårt mål är att eliminera olyckor inom materialhantering, avslutar Fuchs.

Linde Material Handling, som ingår i KION Group, är en ledande global tillverkare av motviktstruckar och lagertruckar samt leverantör av lösningar och service för intralogistik. Med ett sälj- och servicenätverk i fler än 100 länder finns företaget representerat i alla större regioner världen över. Under räkenskapsåret 2017 genererade Linde MH EMEA (Europa, Mellanöstern, Afrika) en total omsättning på ca 3,1 miljarder EUR (ca 31,5 miljarder SEK) med drygt 11 000 anställda över hela världen. Den globala försäljningen av Lindetruckar uppgick till över 124 000 under 2017.