”Jubileumsår - Gustaf Dalén 150 år”: invigning idag

I år är det 150 år sedan AGAs grundare och en av Sveriges mest kända uppfinnare Gustaf Dalén föddes i västgötska Stenstorp. Dessutom fyller AGA-bilen 100 år och den alltjämt populära AGA-spisen blir 90 år. Dalénmuseet i Stenstorp uppmärksammar detta och inleder idag ”Jubileumsåret – Gustaf Dalén 150 år”.

Många av Gustaf Daléns innovationer har blivit världskända och hans revolutionerande uppfinningar inom fyrteknologin – klippapparaten och solventilen - resulterade i att han 1912 tilldelades Nobelpriset i fysik.

- Dalénmuseet i Stenstorp förvaltar Gustaf Daléns och AGAs historia på ett utmärkt sätt. Tillsammans med Dalenium Science Center är anläggningen en historisk och framtidsinriktad enhet som vi tror kan inspirera till ingenjörsstudier och tekniska innovationer i AGAs och Gustaf Daléns anda, säger Olof Källgren, Head of Sales & Marketing, Region Europe North – AGA.

Dalénmuseet är ett modernt upplevelsemuseum där Gustaf Daléns levnadsöde skildras och där man även kan se resultaten av hans många uppfinningar som exempelvis: AGA-bilen och AGA-spisen, filmprojektorer, radio- och TV-apparater, kuvöser, mätutrustning, hjärt-lungmaskinen mm. – samt får besökaren en historisk överblick över AGA:s 115-åriga historia.

- Vi ser fram emot detta stora jubileumsår då vi inte bara firar Gustaf Dalén 150 år, utan också AGA-bilen 100 år och AGA-spisen 90 år, säger Gustaf Dalénsällskapets ordförande Mikael Hildingsson.

Läs mer om Dalénmuseet och Dalenium Science Center här:

• Kultur

AGA tillverkar och marknadsför industrigaser och specialgaser för olika ändamål. I samarbete med kunderna, utvecklar vi totallösningar som omfattar gaser, kunskap om processer, gasutrustning och service. Med avancerad gasteknik gör vi det möjligt för kunderna att öka lönsamheten, säkerheten och kvaliteten samtidigt som miljön skyddas. AGA tillverkar och tillhandahåller medicinska gaser, service, tjänster och sjukvård under namnet Linde Healthcare. AGA i Sverige ingår i Linde plc - Regional Business Unit Northern Europe där även övriga nordiska länder och Baltikum ingår. Linde plc är ett världsledande gas- och teknikbolag med cirka 80 000 anställda i omkring 100 länder. Läs mer på www.aga.se och www.linde.com

Magnus Backteman

Presskontakt Head of Communications Sverige +46765129136