Antalet övernattningar i Linköping ökade under 2012

Nyhet   •   Feb 21, 2013 15:59 CET

Linköping ökar återigen sina gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar och har fortsatt en starkare utveckling än Sverige i genomsnitt. Under 2012 är ökningen 5,6 procent jämfört med 2011. I Sverige ökade antalet gästnätter under samma period med 1,1 procent.

- Återigen visar Linköping en stark utveckling av gästnätter när Sverige som helhet har en mer blygsam utvecklingskurva, säger Caroline Staaf, turismchef på Visit Linköping. Det som är extra roligt att se är att Linköping under sommarmånaderna juni till och med augusti gör en ökning på i snitt 8 procent, vilket visar att Linköping får allt fler besökare även under sommarsäsongen, avslutar Caroline.

Under april månad får Visit Linköping en rapport leverarad för turismomsättning och årssysselsättning kopplad till besöksnäringen i Linköping. Då kan en större analys göras för att peka på vad som främst bidragit till ökningen samt hur stor andel som är affärsturism kontra privatturism.

- Linköping har ökat antalet affärsresande de senaste åren och vi ser nu att den goda trenden fortsatt även under 2012, säger Roshan Malalatunga, ordförande i Hotellföreningen. Linköping har lyckats att attrahera stora kongresser under 2012, och marknaden har fått en bra start även på 2103 med flera stora kongresser och mässor. Och med tanke på alla kommande idrottsevenemang under sommaren ser vi fram emot ett bra 2013, avslutar Roshan.

Statistiken är hämtad från Statistiska centralbyrån.

För mer information kontakta:

Caroline Staaf, Turismchef Visit Linköping

E-post: caroline.staaf@visitlinkoping.se