Filmer om bananföretag under Fairtradekampanj

Nyhet   •   Okt 09, 2012 10:51 CEST

Kampanjveckor för Fairtrade pågår som bäst. Bland annat visas Fredrik Gerttens uppmärksammade dokumentärer om frukt- och grönsaksföretaget Dole. Fairtrade fokus-veckorna genomförs 8-16 oktober.

Som en del av kampanjen genomförs Fairtrade Challenge den 18 oktober. Målet är att en halv miljon personer i Norden ska fika rättvist under dagen.  Under kampanjperioden är det filmvisning i Stadsbiblioteket där Fredrik Gerttens två hyllade dokumentärfilmer om bananföretaget Dole visas. Föreläsningar som anknyter till ämnet genomförs.

Linköping är diplomerad Fairtrade City sedan 2009. Det innebär att kommunen arbetar tillsammans med handel, näringsliv och organisationer för en etisk konsumtion.

Program:

Onsdag den 10 oktober klockan 18.00–19.30 Hörsalen, Stadsbiblioteket. Film: Bananas! Dokumentär av Fredrik Gertten. I filmen får vi följa en grupp nicaraguanska fruktarbetare och deras rättsliga strid med frukt- och grönsaksföretaget Dole.

Torsdag den 11 oktober klockan 20.00–21.30 Hörsalen, Stadsbiblioteket. Film: Big Boys Gone Banans! Dokumentär om Doles reaktioner mot Bananas! och deras försök att tysta Fredrik Gertten.

Söndag den 14 oktober klockan 18.00–19.30 Folkuniversitetet i Kunskapsgallerian Linné, S:t Larsgatan 44. Föreläsning: Global Rättvisa Göran Collste från Linköpings universitet föreläser om hur vår värld är präglad av globaliseringen.

Onsdag den 17 oktober klockan 18.00–19.30, Bokhallen, Stadsbiblioteket Föreläsning: Fair Transfer? Om rätten att röra sig över gränser. Elin Palm från Linköpings universitet föreläser.

Torsdag den 18 oktober klockan 19.00, Sensus i Linköping, Apotekaregatan 14, 1 trappa upp. Föreläsning: Fair Trade och Kuapa Kokoo Peter kommer från Ghana där han arbetat med Kuapa Kokoo-kooperativet. Där odlar de kakaon som används i Divine-chokladen, som är en av storsäljarna i Fairtrade shop. Föreläsningen ges på engelska.

Torsdag den 11 oktober, Coop Forum, Tornby Provsmakning Fairtrade-varor Linköpings Fairtrade-ambassadörer finns på plats.

Välkommen!