Pressinbjudan: Trädgårdsföreningen får Nordic Green Space Award

Trädgårdsföreningen i Linköping har tilldelats Nordic Green Space Award, som är en kvalitetsutmärkelse som delas ut till parker och grönområden i hela Norden. Utmärkelsen delas ut fredagen den 18 augusti i Trädgårdsföreningen.

Tid: fredagen den 18 augusti, klockan 15.30
Plats:
Kärlekspaviljongen i Trädgårdsföreningen i Linköping

Utmärkelsen Nordic Green Space Award delas ut till en park eller ett grönområde, som motsvarar den högsta kvaliteten på området, exempelvis i form av rekreationsmöjligheter, utformning, mångfald och biodiversitet.

Trädgårdsföreningen har bedömts av flera domare vid två tillfällen under 2016 och 2017. Den övergripande bedömningen är att Trädgårdsförening är ett föredöme för kommunala parkförvaltningar och absolut värd att ta en omväg för att besöka.

– Det känns hedrande att parken får denna kvalitetsstämpel, det är viktigt att vi håller en god och miljövänlig skötsel samt utvecklar detta kulturarv på rätt sätt, säger stadsträdgårdsmästare Liselott Johansson.

Ur bedömningen:

”Den största tillgången är parkens storlek och att gator samt promenader fungerar som kajer till de gröna. Trädgårdsföreningen är lika stor idag som när den anlades. Gamla byggnader är bevarade och ett modernt och uttrycksfullt tropikhus har kommit till. Parken är hemvist för flera kultur- och naturföreningar. Trädgårdsföreningen är ett grönskande besöksmål för boende i staden, besökare från regionen liksom andra delar av Sverige och världen. Denna bärare av park- och trädgårdskultur är en tidlös pärla.”

Mari Hultgren, stiftelsens ordförande, tar emot diplomet från NGSA:s huvuddomare Kerstin Sköld. På plats finns även stadsträdgårdsmästare Liselott Johansson.

Välkommen!

Läs mer om trädgårdsföreningen

Läs mer om Nordic Green Space Award

För mer information kontakta stadsträdgårdsmästare Liselott Johansson, telefon 031-20 68 07, e-post: liselott.a.johansson@linkoping.se