Ändrat program för den 16 november

Med arrangemanget Vinterljus skapar vi ljus,trygghet och möjligheter att träffas under den mörka årstiden. Det gör vi även i år. Med anledning av våldsbrotten som drabbat Ljungsbro gör vi dock förändringar av programmet.

Enligt den ursprungliga planeringen skulle även Linköping 150 000 invånare firas denna dag. Denna programpunkt kommer att tonas ner. Arrangemanget med 150-meterstårtan i biblioteket utgår helt.

- Visst gläds vi vanligtvis med att Linköping växer men i dag är vi alla berörda av det som hänt i Ljungsbro, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall.

Efter invigningen av Vinterljus genomförs en manifestation mot våld i Ljungsbro.

Program för invigningen av Vinterljus, lördagen den 16 november

15.00–16.00 Aktiviteter i city, arrangeras av Linköping City Samverkan.

16.00–17.00 Fackeltåg från Lilla Torget till stadsbiblioteket, arrangerat av Linköping City Samverkan.

17.00–18.00 Invigning av ljusinstallationen Vinterljus.

Tal av kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M), som också tänder 150 000-trädet.
Vinterljustal av kommunalråd Muharrem Demirok (C) och samhällsbyggnadsdirektör Anna Bertilson.
Bildspel om årets Vinterljusslinga på storbild.
Musikprogram av Johannelunds Motettkör.
Barnkör från Kulturskolan.
Solosång ”Stad i ljus” med Oskar Nilsson.
Eldshow från scenen.

Guidade turer med Linköpings Guideklubb.

Linköpings kommun bjuder på glögg/varm saft och pepparkaka.

150 marschaller kommer att finnas i närheten av scenen.
Linköpingsträdet är en särskild installation i årets Vinterljusslinga som symboliserar ”Den växande staden” med 150 000 invånare.

För ytterligare information kontakta kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall telefon 0702-11 44 82 eller kommunikationsdirektör Catarina Thuning, telefon 0703-20 28 63

• befolkningsökning
  • befolkningsmängd