Linköpings kommun inleder samarbete med Mentor

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2013 09:00 CEST

Linköpings kommun inleder samarbete med Mentor Sverige. Ungdomar i åldern 13-17 år kommer att erbjudas möjlighet att delta i ett 12 månader långt mentorprogram. Verksamheten syftar till att stärka ungas självkänsla och framtidstro genom en vuxen förebild. Mentorerna är vanliga vuxna, över 20 år som vill engagera sig för en ungdom.

- Vi kan stötta Linköpings ungdomar på många olika sätt. Genom Mentor lyckas vi knyta banden till vuxenvärlden på ett förtroendeingivande och kreativt sätt. Alla unga behöver vuxna att lita på men
också för att kika in i nyckelhålet till livet efter skolan, säger kommunalrådet Ann-Cathrine Hjerdt (M).

- Vi ser att det saknas broar mellan unga och vuxna, och att många ungdomar saknar en vuxen att tala med. I mentorprogrammet får man en extra vuxen att prata med och inspireras av. Det får unga att växa och utvecklas. Vi hoppas på många mentorer, säger Louise Forsberg, regionkoordinator för Mentor i Linköping.

Mentorskapet är ett strukturerat program som sträcker sig över 12 månader och består av regelbundna träffar mellan en ungdom och en vuxen. Fika, plugga och besöka mentorns arbetsplats är vanliga aktiviteter.

- Allt fler ungdomar vill ha en egen mentor, och vi vill att så många som möjligt ska få chans till det. Våra undersökningar visar att 87 % av de ungdomar som deltagit i mentorprogrammet upplever att det gett ökad självkänsla, säger Karin Jordås, Generalsekreterare på Mentor Sverige.

Mentorerna väljs ut genom bland annat intervjuer och kvinnor matchas med tjejer och killar får en manlig mentor. Mentor Sverige är en ideell organisation med visionen att alla ungdomar ska få växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. För ytterligare information, vänligen kontakta;

Ytterligare information lämnas av kommunalråd Ann-Cathrine Hjerdt (M), telefon 013-20 61 00 eller 076-104 58 00, Louise Forsberg, regionkoordinator Mentor i Linköping, tel. 070-270 88 41 Karin Jordås, generalsekreterare Mentor Sverige, tel. 076-526 35 86