Ny kommundirektör med bred regional kompetens

Joakim Kärnborg blir ny kommundirektör i Linköping. Han är för närvarande regiondirektör på Regionförbundet Östsam.
– Att ta ett aktivt ansvar för den fortsatta utvecklingen av Linköping och regionen är en otroligt spännande utmaning, säger han.

– Jag är väldigt glad över att Joakim Kärnborg tackat ja till att bli ny kommundirektör i Linköping, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M). Han har visat goda ledaregenskaper och god förmåga att samordna och leda Östsams arbete.

Joakim Kärnborg, 39 år, har under drygt 14 år arbetat i regionen med tillväxt och utvecklingsfrågor med särskilt fokus på näringslivsutveckling, kompetensförsörjning och innovation. De senaste tio åren har han arbetat i olika ledande befattningar på Regionförbundet Östsam. Han har ett stort och aktivt nätverk i hela regionen inom kommuner, näringslivet och universitetet. Han har också ett stort nationellt nätverk och har i sin nuvarande roll haft ett antal nationella uppdrag.

– Med Joakim Kärnborg som kommundirektör får vi en högsta chef som kommer att vara drivande såväl med att fortsätta att utveckla Linköping, som med att ytterligare fördjupa samverkan i regionen. Vi har helt enkelt gjort en toppenrekrytering! säger Paul Lindvall.

– Jag är övertygad om att Joakim Kärnborg kommer att bidra till fortsatt god utveckling av Linköpings kommun och genom sitt ledarskap stimulera kommunens medarbetare att göra detsamma, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Linnéa Darell (FP).

Kommunstyrelsens andre vice ordförande Lena Micko (S) betonar Joakim Kärnborgs goda ledaregenskaper.

– Vi behöver en kommundirektör som kan hålla ihop kommunen inför de stora utmaningar som väntar, till exempel nytt resecentrum och behovet av bostadsbyggande. Vi står också inför att utveckla kommunens kärnverksamheter, som skola och omsorg. Då behövs goda ledaregenskaper och de egenskaperna har Joakim Kärnborg, säger Lena Micko. Tillsammans med medarbetare och oss politiker kan han förverkliga idéerna för framtiden.

Joakim Kärnborg ser fram emot att bidra till att ytterligare förstärka Linköpings positiva utveckling.

– Det är en stor förmån att få komma till en välskött och väl fungerande kommun, där några av utmaningarna handlar om att säkra kvaliteten i välfärdstjänsterna samtidigt som staden och regionen tar stora tillväxtkliv. Det ställer också stora krav på ett tydligt och modernt ledarskap, så att alla möjligheter tas till vara. Jag hoppas kunna utveckla detta ytterligare tillsammans med cheferna i kommunledningen, säger Joakim Kärnborg.

Joakim Kärnborg tillträder som kommundirektör 1 augusti.

För ytterligare information kontakta Joakim Kärnborg telefon 0708- 60 37 80. Information och kommentarer lämnas också av kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall telefon 0702-11 44 82,  kommunalråden Linnéa Darell (FP), telefon 0703-82 47 52 eller Lena Micko (S) telefon 070-640 68 94

• joakim kärnborg
  • kommundirektör
  • kommundirektör linköping
  • östsam

Linköping har 148 000 invånare och är landets femte största kommun. Vi har devisen "Linköping - där idéer blir verklighet". Staden växer, utvecklas och attraherar nya invånare. Linköping har ett stort universitet och vi är Sveriges flyghuvudstad. Linköpings kommun har 7 600 anställda och omsatte 7,7 miljarder kronor 2012. Resultatet blev 398 miljoner kronor. Finanserna är stabila och kommunen har inga egna lån. Kommunalskatten är lägst bland regionens kommuner. De kommunala bolagen har cirka 1 200 anställda och omsätter 8,5 miljarder kronor (2011) och ger årligen positiva resultat.