Pressinbjudan: Delegation från São Bernardo besöker Linköping

Stadsplanering, Linköping som flyghuvudstad, hur kommunen arbetar med medborgarkontakt samt besök på Mjärdevi Science park och Saab. Det är några av programpunkterna när fyra personer från São Bernardo do Campo i Brasilien besöker Linköping 9-15 juni.

Vid besöket deltar Tarcisio Sécoli, som är motsvarande förvaltningschef  för områden som avfallshantering till skötsel av  parker och torg. Han är också gruppens ledare. Vidare deltar  Jefferson José da Conceição, näringslivschef, Alfredo Luiz Buso, stadsplanering och  Antônio José Vieira Junior, förvaltningschef  för internationell verksamhet

Sedan några år tillbaka samverkar São Bernardo och Linköping kring miljöteknik, stadsplanering med stöd av visualisering i 3 D, näringslivsutveckling,  medborgarinflytande och utbyte mellan universitet i São Bernardo  och Linköping. Syftet med besöket är planera den fortsatta samverkan inom dessa områden.

Medierna är välkomna till en presskonferens där vi berättar mera.

Tid: Måndagen den 10  juni klockan 11.00
Plats: Krouthénsalen i Linköpings stadshus.

Kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall och borgmästare Ann-Cathrine Hjerdt deltar.

Medierna är dessutom även hjärtligt välkomna till en del i programmet under tisdagen, ett möte om stadsutveckling.

Tid: Tisdag den 11 juni kl 10.00-11.30.
Plats: Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, Drottninggatan 45. Anmälan i kundtjänsten.

Det går även att ta del av en presentation av delegationen från São Bernardo do Campo och om samverkan vid tisdagens kommunfullmäktigesammanträde, som inleds klockan 09.00. Presentationen är första punkt vid sammanträdet.

Välkommen!

• samverkan
  • näringslivsutveckling
  • visualisering
  • avfallshantering
  • medborgarkontakt
  • flyghuvudstaden
  • stadsplanering
  • são bernardo

Linköping har 149 000 invånare och är landets femte största kommun. Vi har devisen "Linköping - där idéer blir verklighet". Staden växer, utvecklas och attraherar nya invånare. Linköping har ett stort universitet och vi är Sveriges flyghuvudstad. Linköpings kommun har 7 600 anställda och omsatte 7,7 miljarder kronor 2012. Resultatet blev 398 miljoner kronor. Finanserna är stabila och kommunen har inga egna lån. Kommunalskatten är lägst bland regionens kommuner. De kommunala bolagen har cirka 1 200 anställda och omsätter 8,5 miljarder kronor (2011) och ger årligen positiva resultat.