Pressinbjudan: Pedagog och författare James Nottingham föreläser för Linköpingslärare

Den välrenommerade pedagogen och författaren James Nottingham, kommer till Linköping för att föreläsa om ”Visible Learning” – synligt lärande.  Synligt lärande handlar om att ta reda på vad som stöttar och utvecklar elevernas lärande och hur lärarna kan använda det i klassrummet.

Linköpings 1 200 grundskollärare får chansen att höra James Nottingham tala om hur forskningsresultat kan omsättas i praktisk handling i klassrummet. Forskningen visar bland annat att skickliga lärare, som är tydliga när det gäller mål och vad de förväntar sig, är bland det viktigaste för framgångsrika studier. Däremot är små klasser inte så viktiga som många kanske tror.

Medierna är välkomna till föreläsningen med James Nottingham.

Tid: Måndag 12 augusti klockan 8.30 – 15.30.
Plats: Pressläktaren i Konsert & Kongress

Efter föreläsningen blir det ”After Work” klockan 15.30–17.00 i Marmorfoajén. James Nottingham och kommunens barn- och ungdomschef Lars Rejdnell finns på plats. Medierna är välkomna även då.

Medierna har även möjlighet att använda delar av fikarast (cirka klockan 9.45) och lunchrast (cirka klockan 12.00–13.00) för att ställa frågor till James Nottingham och barn- och ungdomsnämndens ordförande Catharina Rosencrantz. För att detta ska fungera, ber vi er ta kontakt med utvecklingsstrateg Elisabeth Stärner för besked om exakt tid och plats. Hon har telefonnummer 0705-32 20 54.

James Nottingham är knuten till forskningsgruppen kring skolforskaren James Hattie. I den pedagogiska världen är John Hattie berömd för sin studie Visible Learning, som är en sammanställning av 50 000 studier med över 80 miljoner elever. Visible Learning visar vilka insatser som är mest framgångsrika för att förbättra elevers lärande och studieresultat.

- Vi är stolta över att kunna erbjuda våra lärare det absolut senaste inom skolforskningen. John Hattie visar på och lyfter fram den enskilda lärarens absoluta betydelse för elevernas lärande. Det är viktigt att lärare får sin betydelse bekräftat på det här sättet och vi hoppas det här ska upplevas användbart direkt i den egna undervisningen., säger barn- och ungdosmnämndens ordförande Catharina Rosencrantz (M).

James Nottingham utgår från John Hatties forskning i sina föreläsningar och i sin bok ”Utmanande undervisning i klassrummet”. Han tar bland annat upp betydelsen av självkänsla, egen ansträngning, utmaning och återkoppling.

Senare i höst återvänder James Nottingham till Linköping för att konkret arbeta tillsammans med elva rektorer i skolutvecklingsprogrammet Visible Learning Plus.

För ytterligare information kontakta utvecklingsstrateg Elisabeth Stärner, utbildningskontoret, telefon 0705-32 20 54 eller barn- och ungdomschef Lars Rejdnell, telefon 0705-93 34 63