Lions distrikt 101 A miljöpris på 35 000 kr går till dykprojektet Rena Botten

Rena botten är ett gräsrotsprojekt av några dykare som bryr sig om miljön. Syftet med projektet är att uppmärksamma samhället på problemen och samtidigt rensa de mest utsatta bottnarna från skadligt avfall. De vill också inspirera dykare på andra platser till liknande insatser eller mindre städningar där några dykare kan göra en värdefull insats utan komplicerade arrangemang. Sist men inte minst vill de uppmana allmänheten att plocka med sig skräp när de ändå är i skärgården för att undvika vidare nedskärpning.

Pengarna för detta miljöpris är, som alltid när det gäller Lions, insamlade av medlemmarna i klubbar från Stockholms-, Gotlands-, Södermanlands- och Östergötlands- län. Miljön är ett av Lions fem fokusområden så det är fantastiskt roligt när vi kan stötta ideella projekt som detta, säger Rolf Hallberg som är ordförande för Miljökommittén i Lions distrikt 101 A.

Det är väldigt hedrande för Rena Botten att ta emot just det här miljöpriset från Lions. Det gör att vi kan sprida mer information om hur det faktiskt ser ut i havet, under den vackra ytan och det sporrar oss att fortsätta vårt arbete med att engagera fler dykare för miljön, säger Eriq Agélii, initiativtagare till Rena Botten.

Lions distrikt 101 A miljöpris är instiftat för att ge bidrag till miljöprojekt som nomineras av distriktets klubbar. Detta är sjunde året miljöpriset delas ut. Fokus för priset har från början legat på vatten. Faktum är att inspirationen till detta miljöpris kom från en artikel i DN, för ca 10 år sedan, om en grupp dykare som plockade upp skrot ur Mälaren. De gjorde detta helt på eget initiativ precis som Rena Botten nu gör. Det känns därför extra roligt att dela ut årets pris till just Rena Botten, säger Sven-Arne Wennerberg en av initiativtagarna till detta Lions distrikt 101A miljöpris.

Fakta om Lions distrikt 101A

Lions distrikt 101 A, som är ett av Lions Sveriges 10 distrikt, består av klubbar från Stockholms-, Gotlands-, Södermanlands- och Östergötlands- län. I distriktet finns 1100 medlemmar fördelade på 52 klubbar. www.101a.lions.se

Kontakt:

Rolf Hallberg, 076-039 70 70, Miljökommittén Lions distrikt 101 A.
Sven-Arne Wennerberg, 070-549 60 92, Miljökommittén Lions distrikt 101 A.

Eriq Agélii, +46-(0)708 33 83 88, renabotten@guesweden.se, Rena Botten.

• lionsclubsinternational
  • ocean
  • havet
  • renabotten
  • ideellorganisation
  • ngo
  • sverigeslions
  • lions

Lions Clubs International, Sverige är med sina 10 400 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 209 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.