Lions ger parasportare över en halv miljon kronor

Sveriges Lions stöttar parasportare med 650 000 kronor. Pengarna har skänkts till Svenska Parasportförbundet och är tänkt för idrottare som tränar för Paralympics och Special Olympics.

Varje år delar Sveriges Lions ut pengar till idrottare inom parasporten. Det är pengar som Sveriges Lions medlemmar samlat in från allmänheten. Vid Parasportgalan i lördags deltog Lions och talade om vart stödet gick till och hur det samlats in. Då fick även dressyrryttaren Felicia Grimmenhag sitt pris från Lions (Livskvalitépris). Även simmaren Maja Reichard och rullstolsrugbyspelaren Stefan Jansson har fått pris av Lions.

-Här finns inga sponsorpengar som ges till Lions utan alla pengar som vi stöttar parasporten med är insamlade av Lions hårt arbetande ideella medlemmar i Sverige via loppmarknader, artistuppträdanden eller helt enkel bössinsamling, säger Gunilla Persson som är ordförande för Sveriges Lions Hjälpkommitté.

Stödet till parasporten är långsiktigt för Lions och utdelning av pengar har skett i många år. Årligen delar Lions även ut pengar, Livskvalitépriser och Bragdlejon, till unga idrottare eller andra förebilder bland funktionshindrade, för att stötta deras gärningar. I landet stöttar också Lions barn och ungdomar på olika sätt som har funktionshinder. Allt detta är en del i Lions ideella arbete för hjälpa andra andra människor.

Fakta om Lions: Lions Sverige är med sina 11 000 medlemmar en del av internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen.

Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet. Lions i Sverige: Älskar att hjälpa, finns på plats och gör det möjligt.
PG: 90 1948-0, Swish 9019480, Sveriges Lions är med i Svensk insamlingskontroll.

Kontakt: Gunilla Persson, 070-756 18 31, ordförande Lions Hjälpkommitté.
Mattias Öberg, Lions ordförande i Sverige. 08-7445900