Sveriges Lions ger katastrofhjälp till Mogadishu

Sveriges Lions har beslutat att ge 100 000 svenska kronor i katastrofhjälp till de drabbade i Somalias huvudstad Mogadishu, efter förra helgens dödliga attack, då en lastbild med sprängmedel detonerade i centrala huvudstaden.

Pengarna går till Lions i Somalia som hjälper drabbade människor med mat, vatten, mediciner och bäddutrustning med mera.

Sveriges Lions har sedan tidigare kontakt med Lions i Somalia. De lokalföreningar som finns i Somalia har för övrigt startats på initiativ från Lions i Sverige, medlemmen Mursal Isa från Borlänge, själv bördig från Somalia, har hjälpt till så att lokalföreningar (Lions klubbar) startas i Somalia.

Katastrofhjälpen från Lions i Sverige nu går direkt till Lions i Somalia, från Lions till Lions, lokala Lions hjälper på plats. Så arbetar Lions för att hjälpa över hela världen.

Fakta om Lions: Lions Clubs International, Sverige är med sina 11 000 medlemmar en del av internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet. Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.

Lions ordförande Mats Granath, 0708-749664