I morgen åpner Liseberg – her er alle nyhetene!

Den 22. april kl. 12.00 åpner portene til Nordens største fornøyelsespark og sommeren er et faktum. Årets Lisebergssommer, den 95. i fornøyelsesparkens historie, byr på splitter nye – men likevel urgamle – nyheter; gode nyheter, store nyheter og tusenvis av små, ekle nyheter.

Myteomspunnet område med flere nyheter
Sommeren 2017 lanseres det første kapittelet i det tematiserte området som handler om norrøne myter og legender. Ved Balder flytter den ondskapsfulle kjempen Loke inn og dermed begynner kampen mellom de to gigantene. I 2018 fortsetter konseptualiseringen av området når berg-og-dal-banen Valkyria står klar. Allerede i år kan Lisebergs besøkende få en forsmak på hvordan det kommer til å være å kjøre med Valkyria – i Virtual Reality.

De som foretrekker å ikke bli slynget rundt 42 meter over bakken i Loke, kan i stedet skyte armbrøst i det tilstøtende spillet Ragnarök eller nyte en ursvensk burger på den nye Max-restauranten.

Klubbland – i hodet på Håkan Hellström
Klubbland er en interaktiv, visuell og veldig kjærlighetsfull hyllest til en av Sveriges største artister som i 2017 flytter inn ved Stora Scenen. Her tas de besøkende med på en musikalsk kjøretur gjennom Håkan Hellströms liv, fra gutterommets fotballdrømmer og OKEJ-magasiner, via klubbkonserter og plateselskapenes avslagsbrev til utsolgte arenaer og fansens uforbeholdne kjærlighet. Den røde tråden er Håkan Hellström, men Klubbland er like mye en skildring av Göteborgsscenen og de seneste tiårenes populærkultur.

Edderkoppinvasjon på Spøkelseshotellet Gasten
Hotellet er blitt rammet av en edderkoppinvasjon som får det til å krible over hele kroppen. Det kryr av rappfotede kryp overalt og sprekkeferdige eggsekker dingler fra taket, klare til å slippe fra seg sitt innhold. I sommer bør man absolutt se seg en ekstra gang over skulderen, oppover og til sidene på Spøkelseshotellet Gasten.

Mat fra alle verdenshjørner
Kvalitet, bærekraft og sunne alternativer gjorde at Liseberg dette året har valgt svenske Max som ny leverandør av hamburgere og det kommer til å bli åpnet tre Max-restauranter i parken i sommer. Mattorget er en ny food court der de besøkende kan velge mellom Thai wok, Tex mex og Kebab i et fargesprakende, orientalsk miljø. Miljøforandring kan man også oppleve på Tyrolen som får nytt interiør etter modell av en alpehytte. Til dessert byr vi blant annet på iskrem fra Lisebergs nye partner, gøteborgbaserte Triumfglass, og festlig fargerike popcorn fra det nye Popperiet.

Mer musikk og gamle kjenninger
En flerårig satsing på å bli Göteborgs beste livescene får sin begynnelse i 2017. Stora Scenen har fått bedre teknologi og det er booket flere opptredener enn noen gang. Fra USA kommer Alice Cooper, Kris Kristofferson, Bad Religion, Emmylou Harris og House of Pain. Fra svensk hold kontrer vi med First Aid Kit, Opeth, Henrik Berggren, Ghost og The Hellacopters. Blant mange andre.

Lotta Engberg kommer tilbake til Stora Scenen med allsang og gjesteartister, og de øvrige scenene fylles som vanlig med dans, musikk og kaninteater. Årets evenementshelger er Lisebergs Trädgårdsdagar, Liseberg Food Festival, Skate på Liseberg og Olympic Days.

Lisebergs sommersesong varer fra 22. april til 1. oktober. All informasjon finnes på liseberg.se.