Liseberg belönades med Live Apan för Årets Venue

Liseberg belönades med Live Apan för Årets Venue

Under evenemanget Sweden Live i Malmö fick Liseberg ta emot en Live Apan för Årets Venue 2015. Det var en mycket nöjd underhållningschef som tillsammans med kollegor från Liseberg tog emot priset.

- Det är med glädje och stolthet vi tar emot detta fina pris som årets venue. Liseberg vinner årligen priser för sina attraktioner och miljö, men att bli årets venue slår högt mot bakgrund av den hårda konkurrensen i Sverige, säger Per Alexanderson, Underhållningschef på Liseberg.

Liseberg fick priset med motiveringen:

”Pristagaren är år efter år i topp bland Sveriges mest besökta resmål. Men att i en tid, det decennium vi lever i, i denna stora evenemangsstad som formligen exploderat i musikarrangemang och i den knivskarpa konkurrens som råder, så tydligt förstärka sin position som musikscen är en prestation av det team som genom hårt arbete lyckats med bedriften.

Med en förhoppning om ett ännu bättre 2016 vill en enig jury genom LiveApan för ”Årets venue” 2015 visa sin uppskattning för: Liseberg, Göteborg.”

Varje sommar arrangerar Liseberg cirka 50 konserter på nöjesparkens två utomhusscener. Året runt arrangeras spelningar i Lisebergshallen och på Rondo bjuds det på show. Detta sammantaget gör Liseberg till en av landets största arrangörer av livemusik.

Inför sommaren 2016 är följande artister klara:
26 maj - Miriam Bryant
5 juni - Deep Purple (UK)
22 juni - Dropkick Murphys (US)
29 juli – Lars Winnerbäck
9 september - D-A-D (DK)

Konsertsommaren 2016
Med Lisebergskortet har du fri entré till nöjesparken hela säsongen - inklusive alla konserter. Lisebergskortet 2016 kostar 260 kr och finns att köpa i Lisebergs webbshop.

Fakta Arrangörspriset Live-Apan
Sweden Live har i samarbete med branschorganisationen Livemusik Sverige instiftat priset ”Live-Apan”. Priset delades ut för första gången 2015 i samband med Sweden Live 2015. Live Apan har fem kategorier som belönar personer, företag eller organisationer som på olika sätt bidragit till att främja och utveckla livemusiken i Sverige – i första hand med Arrangören eller Arrangemanget i fokus: Årets Utomhus-/Sommarevenemang, Årets Venue, Årets Nyskapare, Årets Arrangör och Hederspriset.

För mer information, kontakta:
Per Alexanderson, underhållningschef, 031-733 01 50 / 0702-99 53 73

Liseberg är en av de ledande nöjesparkerna i Europa och erbjuder underhållning, attraktioner, restauranger och boende av högsta klass. Varje år tar parken emot cirka 3,2 miljoner gäster, vilket gör Liseberg till Sveriges mest besökta resmål.