7 095 065  besökare har skrikit av skratt – eller skräck – i Lisebergs attraktioner under turistsäsongen.
7 095 065 besökare har skrikit av skratt – eller skräck – i Lisebergs attraktioner under turistsäsongen.

Liseberg summerar turistsäsongen

Nu har merparten av sommarens turister åkt hem och Liseberg summerar högsäsongen som gått. Under sju intensiva veckor har nöjesparken tagit emot över en miljon gäster som, enligt statistiken, blivit både mätta och belåtna.

Under högsäsongsveckorna 26-32 gästas Liseberg i stor utsträckning av tillresande besökare. I år har över en miljon högsommargäster besökt nöjesparken och under dessa 49 dagar har de åkt 7 miljoner åk i attraktionerna, satt i sig 25 000 hamburgare, 80 000 sockervadd och 56 kilometer lakritskablar samt vunnit 212 ton choklad i lyckohjulen. Och de minsta gästerna har lämnat in 40 kilo nappar till Lisebergskaninerna.

Viktiga är också de siffror som turisterna genererar på sista raden. En stor del av hela årets resultat hänger nämligen på högsäsongen. Nöjesparken omsätter nästan lika mycket under vecka 30 som under hela Jul på Liseberg.

- Turisterna är enormt viktiga för Lisebergs ekonomi, säger Lisebergs vd Andreas Andersen. Det har varit lite trist väder i sommar men vi ligger i princip som vi hade förväntat så vi är nöjda.

Nöjda är även sommarens besökare som ger nöjesparken höga betyg i Lisebergs kvalitetsmätningssystem. I topp hamnar den vackra miljön, Kaninlandet, åkattraktionerna, stämningen och att det är rent, fräscht och tryggt. Minst nöjda är gästerna med att stå i kö till attraktionerna.

- Det är såklart inte kul att stå i kö när man bara vill åka karusell hela tiden, håller Andreas Andersen, som själv är inbiten berg- och dalbanenörd, med om. Men nu kan göteborgarna se fram emot en fin sensommarpark med mycket åk och kortare köer!

Uppsummering av v 26-32 (27 juni – 14 augusti)

Antal besökare:1 070 487

Antal åk, totalt:7 095 065 (exklusive Bushållplatsen och Barnens Paradis)

Åktopplistan

Lisebergbanan: 654 739

Kållerado: 586 625

Helix: 480 231

FlumeRide: 474 300

Balder: 448 247

Antal scenbesökare: 178 545

Sålda produkter i urval

Hamburgare: 24 684

Sockervadd: 80 744

Lakritskablar: 112 000 st

Kaninöron: 25 400 st

Kaninballonger: 12 800 st

Attraktionsfoton: 35 500 st

Lyckohjulsvinster i urval

Choklad: 212 000 kg (bl a 1 050 588 Kexchokladkakor och 856 720 Marabou-chokladkakor)

Sockerkonfekyr: 38 000 kilo

Chips: 13 000 kilo

Inlämnade nappar till kaninerna: 40 kilo

Observera att ovanstående siffror endast gäller högsäsongen v 26-32 och inte Lisebergs totala sommarsäsong.

Liseberg är en av de ledande nöjesparkerna i Europa och erbjuder underhållning, attraktioner, restauranger och boende av högsta klass. Varje år tar parken emot cirka 3,2 miljoner gäster, vilket gör Liseberg till Sveriges mest besökta resmål.

Andreas Andersen

Verkställande direktör Liseberg AB +46 31-766 7100