En glad äventyrare på väg mot toppen

Lisebergskaninen slår världsrekord – i luftballong

För första gången någonsin har man idag flugit luftballong över Kebnekaise. Årets äventyrare 2016, Robin Trygg, var initiativtagare till expeditionen och till sin hjälp fick han ingen mindre än Lisebergskaninen!

Klockan 09.18 i morse lyfte Lisebergs luftballong, i formen av en 36 meter hög grön kanin, ca 1 mil nordväst om Kebnekaises södra topp. 30 minuter senare passerade ballongen 50 meter över sydtoppen, Sveriges högsta punkt, som första luftballong i världen.

Ballongen flögs av piloterna Yashar Modiri och Peter Magnusson från äventyrsföretaget Peak Experience som sköter flygningarna med Lisebergs luftballong. Med i korgen fanns dessutom, Carl-Johan Olofsson från Arméjägarbataljonen som är expert på terrängen i området, fotograf Anna Lindahl och äventyraren Robin Trygg som varit drivande i projektet. Mats Widgren på Alpine Helicopter hjälpte till att flyga in luftballongen i rätt position.

Förberedelserna har pågått under många veckor. Ballongen måste färdigställas, utrustning köpas in och logi och transporter planeras. Dessutom har man noga följt väderprognoserna för att vänta in optimala väderförhållanden. Så sent som förra veckan blåste det 200 km/h vid Kebnekaises topp.

- Vädret är nyckfullt och terrängen i området är oförlåtlig men idag hade vi perfekta förhållanden och allt gick över förväntan, säger ballongpiloten Yashar Modiri som numera även kan ståta med att vara först i världen med att flyga ballong över Kebnekaise.