LisebergsTornet blir värlsdunikt fritt fall

LisebergsTornet blir värlsdunikt fritt fall

LisebergsTornet, med en höjd på 146 meter över havet, kommer byggas om till Europas högsta fritt fall-attraktion. Namnet på den nya attraktionen blir AtmosFear.

AtmosFear kommer att bli Europas högsta fritt fall, både vad gäller fallhöjd och byggnad att utgå ifrån. Sett till hela världen finns det egentligen bara en enda attraktion som kan liknas vid AtmosFear och den är placerad i Australien.

Åkturen startar under jord i tornets källare och att ta sig därifrån upp till toppen tar cirka 100 sekunder. Nedresan går betydligt snabbare – man faller fritt i strax över tre sekunder. I en hastighet på cirka 110 km/h faller passagerarna mot marken och bromsarna slår inte till förrän man når källaren. Under inbromsningen utsätts den som åker för högsta tillåtna G-krafter, 4 G.

– AtmosFear är inget för den som är försiktigt lagd. Det kommer att bli den absolut häftigaste attraktionen på Liseberg, säger Mats Wedin, vd på Liseberg.

LisebergsTornet, som invigdes 1990, har efter 20 år gjort sitt som behaglig utsiktspunkt. Nu ska den skyddande gondolen tas bort och ersättas med stolar och byglar. Passagerarna kommer därmed att sitta helt öppet med benen fritt när de faller. Tillverkare av AtmosFear är kända attraktionstillverkarna Intamin som på Liseberg ligger bakom bland annat Balder, Kållerado och Kanonen.

Eftersom bygget påbörjas redan på måndag stänger LisebergsTornet för allmänheten efter helgen. Fram till dess är det fri åkning för alla som vill. All verksamhet i tornets foajé och 3D-filmen Sammys äventyr  pågår som vanligt hela säsongen.

Premiär för AtmosFear blir det våren 2011.

Mats Wedin, vd Liseberg, 031-733 01 00, 0705-83 61 00
Pelle Johannisson, vice vd Liseberg, 031-733 01 40, 0706-38 91 40
Julia Vasilis, informationschef Liseberg, 031-733 04 07, 0705-32 84 07

FAKTA ATMOSFEAR
Tornhöjd: 116 meter
Höjd över havet: 146 meter
Hastighet: 110 km/h
G-kraft: 4 positiva G
Bromstyp: magnetbroms
Tillverkare: Intamin
Antal åkande per tur: 36
Åktid: ca 2 minuter
Kapacitet: 600 passagerare/timme

Kuriosa:
AtmosFear är mer än tre gånger så hög som Balders högsta punkt.
Maxhastigheten 110 km/h är lika snabbt som man får köra på de flesta svenska motorvägar.
Hålet som man faller ner igenom när man passerar marken är 13 meter i diameter. Gondolens
yttermått är 10,6 meter. Själva tornet har en diameter på 3,1 meter och stolarna kommer
att sitta 3 meter ut från tornstolpen. Från toppen kan man se hela Göteborg. Om man vågar
titta ner vill säga!