Musikaliska guldkorn på Taubescenen på Liseberg

Musikaliska guldkorn på Taubescenen på Liseberg

Det skiljer 50 år mellan Moa Lignell och Ulf Dageby och sjutusen kilometer mellan Molly Sandéns Stockholm och Gabriel Kelleys Nashville. Markey Ramones punk står i stark kontrast till Kikki Danielssons country och schlager. Men gemensamt för dem alla är att de i sommar spelar på Taubescenen på Liseberg.

Punk, progg, pop, country, akustiskt, schlager och jazz. Den musikaliska bredden är total på sommarens Taubescenen-program.

- Det som är så fantastiskt med Taubescenen är att akterna inte behöver tilltala den breda massan, tvärtom. Det är ofta nischade musikaliska genres som vänder sig till ett smalare publiksegment. Då kan vi också hitta de mest spännande artisterna inom respektive genre, säger Johan Gummesson, producent på Taubescenen.

Först ut, den 20 maj, ser vi Ulf Dageby Band. Legenden Ulf Dageby började sin musikaliska karriär i Nationalteatern för hela 45 år sedan. Sedan har det fortsatt med solokarriär, olika musikaliska samarbeten och filmmusik. 2013 tolkade han andras låtar i TV4:s Så mycket bättre.

25 maj välkomnar vi Moa Lignell, 21-åringen från Alingsås som charmade hela svenska folket med sin egenskrivna låt When I Held Ya i uttagningarna till TV-programmet Idol 2011, där hon till slut kom på en tredjeplats. Sedan dess har hon samarbetat med artister som Johnossi och Melissa Horn.

Powerballaddrottningen Molly Sandén inledde sin karriär redan som 14-åring och har hunnit bli en rutinerad artist sin unga ålder till trots. 2014 startade hon sitt eget skivbolag där hon släppte den känslosamma låten Freak som snabbt gjorde succé på YouTube och Spotify. Ett starkt budskap levereras också i den nya uptempo-låten Phoenix. Den 2 juni står hon på Taubescenen.

Fjärran smäktande ballader hittar vi Marky Ramone, punkrockartrummisen från Ramones. Amerikanen har en lång musikkarriär bakom sig och blev 2002 invald i prestigefyllda Rock and Roll Hall of Fame. Till Liseberg kommer han med sitt Marky Ramone's Blitzkrieg den 10 juni.

En annan amerikansk musikskatt, Gabriel Kelley, kliver upp på Taubescenen den 13 juli. Den bohemiske Nashville-musikern spelar country av den gamla skolan. Många svenskar fick upp ögonen för honom när han gästade Jills veranda förra året, men faktum är att Kelley är hemtam i Sverige och pratar i stort sett flytande svenska sedan han varit utbytesstudent i Lerum.

Den 26 juli besöks Taubescenen av den folkkära country- och dansbandssångerskan Kikki Danielsson. Redan som 16-åring debuterade hon som sångerska i dansorkestern Nickies och har sedan dess haft en lång och framgångsrik karriär med bl a Wizex, Chips och Kikki, Bettan & Lotta. Hon har fått 26 guldskivor, sex platinaskivor har varit med i svenska melodifestivalen inte mindre än nio gånger.

Den 4 augusti blir det mer country - och rockabilly - när stockholmarna i Fatboy kliver upp på Taubescenen. Det som startade som en hobby där killarna träffades för att laga mat och spela musik, har utvecklats till ett band som blivit Grammisnominerade och gjort ett hundratal nordiska konserter.

För mer information, kontakta Taubescenen-producenterna: Åsa Bilén, 0706-38 91 51, eller Johan Gummesson, 0725-04 43 04.