Foto: SOK

Olympic Days – två dagar fyllda av ungdomsidrott, glädje och inspiration

Under Olympic Days på Liseberg den 1-2 oktober ges barn och ungdomar i Göteborgsområdet möjlighet att prova på en mängd olika idrotter, utmana sig själva, träffa sina olympiska förebilder och ha roligt. För att främja hälsa och föreningsliv bland barn och unga i Göteborg arrangeras Olympic Days av Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), SISU Idrottsutbildarna Väst/Västsvenska Idrottsförbundet (VSIF), Göteborgs Stad Idrott- & förening och Liseberg.

Evenemanget ska ge barn och unga i Göteborgsområdet möjlighet att prova på många olika sporter på ett lustfyllt och lättillgängligt sätt samt ge chans att testa på något nytt som man inte provat förut. Förhoppningen är att alla ska hitta någon idrott som de gillar och vill fortsätta utöva och utveckla. Och kanske väcks några olympiska drömmar! Som extra inspiration till framtida idrottsliga stordåd kommer flera svenska olympier att medverka.

Evenemangsområdet framför Stora Scenen kommer att fyllas med lokala idrottsföreningar som företräder en mängd olika sporter. Under avslappnade former kan deltagarna bland annat prova på fäktning, parkour, handboll, baseboll/softboll, rugby, rullstolsbasket, ishockey, orientering, rodd, friidrott, golf, gymnastik och teqball.

För att alla barn och ungdomar i Göteborgsområdet ska kunna delta kommer det att finnas möjlighet att kostnadsfritt besöka Olympic Days. Detaljerna kring tillvägagångssättet håller på att utformas.

I september presenteras vilka olympier som kommer att finnas på plats under evenemanget.

Vi hoppas att Olympic Days blir välbesökt och att det skapas upplevelser, glädje, minnen för livet och ett fortsatt intresse för idrott och föreningsliv!

Liseberg är en av de ledande nöjesparkerna i Europa och erbjuder underhållning, attraktioner, restauranger och boende av högsta klass. Varje år tar parken emot cirka 3,2 miljoner gäster, vilket gör Liseberg till Sveriges mest besökta resmål.