Black Friday har blivit Black Week – Litiums kunder ökade kraftigt

Litiums största B2C-ehandlare ökade försäljningen 60% jämfört med 2016. De segment som sticker ut är framför allt barn- och babyprodukter, kläder och skönhet.

Ingen har väl undgått den enorma exponeringen inför årets Black Friday. Flertalet handlare började sina kampanjer redan en vecka innan och många sträckte ut sina erbjudanden till att omfatta hela helgen. På nätet mångdubblades trafiken till e-handlarnas sajter och många stora aktörer har kunnat berätta om nya fantastiska rekord som satts under den senaste tiden.

En av Litiums största B2C-kunder, Jollyroom, gick idag ut med att man omsatte 100 miljoner kronor under veckan, vilket är nytt rekord för e-handlaren. I år är målet att nå en miljard i årsomsättning och efter förra veckans succé menar företaget att man nu är på god väg.

Efter att ha summerat våra största B2C-kunders försäljning både under Black Friday och under Black Week är det tydligt att försäljningen ökade mer om man jämför hela veckan mot förra året än om man bara ser till fredagens omsättning. Försäljningen under själva Black Friday ökade bara med 41% jämfört med 60% om man ser till hela Black Week. Samma sak gäller för både antal ordrar som också de ökade utslaget på hela veckan jämfört med enbart fredagen.

Vad beror denna enorma genomslagskraft på? Det finns flera parametrar som spelar in. En är naturligtvis att Black Friday infaller så tätt inpå jul. I takt med att alltfler konsumenter väljer att köpa sina julklappar online blir det fler som planerar sina inköp i god tid för att vara säker på att få hem varorna. När handlarna dessutom erbjuder stora rabatter är det många som tidigarelägger presentinköpen.

Den enorma marknadsföring som föregått dagen gjorde dessutom att hela 95% av svenskarna uppmärksammade dagen och var tredje person handlade enligt PostNords Black Friday-undersökning 2017.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Lundin, VD Litium AB
E-post: henrik.lundin@litium.com