Göteborg fortsätter bygga ut bästa spårvagnsnätet

Göteborg fortsätter bygga ut bästa spårvagnsnätet

Göteborg ligger med sitt utvecklade spårvagnsnät i framkant av stadsförnyelsen. Nu vill alla ha spårvagn.
– Våra återkommande kartläggningar visar ett ständigt ökande intresse hos kommunerna att satsa på spårburen trafik, säger Jens Forsmark, kanslichef på Spårvagnsstäderna.

Göteborg är med sina 161 kilometer spårvagnsspår och sina tolv ordinarie spårvagnslinjer det största spårvagnsnätet i Norden. Nästan alla linjer passerar navet Brunnsparken.

Spårvagnen i Göteborg kommer mellan 2015 och 2025 att byggas ut med ca 15 kilometer, och så gott som all utbyggnad kommer att ligga mellan 2019 och 2025.

Planerad utbyggnad
Hisingsbron, 2019-2025.
Spår i Nya Allén, 2019-2025, 1, 5 kilometer.
Spår till Backa, 2019-2025, 4,8 kilometer.
Spår i Norra Älvstranden, 2019-2025, 4,9 kilometer.
Linnéplatsen-Stigberget-Lindholmen, 2019-2025, 2,4 kilometer.

I staden finns 40 spårvagnar och upphandling pågår.

I regeringens nationella transportplan för åren 2014 till 2025 pekas tre delprojekt ut där regeringen kommer att vara medfinansiär (förutom de projekt som genomförs i samband med Västsvenska länken).

Projekt är:
Angereds Centrum
Bellevue Kviberg
Munkebäckslänken

Men om bra bara kan bli bättre i Göteborg så ser det annorlunda ut på andra håll i Landet. I Lund, Malmö, Helsingborg och Uppsala finns i dag inga spårvagnar utan man planerar helt nya system. I Stockholm och Norrköping finns spårvagnar men på en lägre nivå än i Göteborg. Där planerar man också utbyggnad.
– Sverige har i dag Europas snabbaste urbanisering. Investeringar i städernas kollektivtrafik ger tydliga lokala, regionala och inte minst nationella nyttor i form av ökad tillväxt, minskad miljöpåverkan och förbättrad tillgänglighet, säger Jens Forsmark i ett pressmeddelande.