Komatsu D51PXi-24 med inbyggt maskinstyrningssystem

Komatsus maskinstyrningssystem går inte att stjäla eller köra sönder

– Det har gått fantastiskt bra, både för Komatsu som varumärke och för oss som företag.
Det säger Lucas Berghult, försäljningschef för Söderberg & Haak Maskin AB och en av dem som följde med när Söderberg & Haak för drygt två år sedan tog över Komatsu-agenturen.
– Försäljningen för Komatsu i Sverige har ökat dramatiskt och vi har tagit marknadsandelar, säger han.

Söderberg & Haak ställer ut på Entreprenad Live i Göteborg i höst och kommer att visa uppe en hel rad med Komatsumaskiner.

Lucas Berghult

– Vi kommer bland annat att visa upp bandschaktaren D51PXi-24 med inbyggt maskinstyrningssystem som håller reda på allt från grovschaktningen till finplaneringen, säger Lucas Berghult.

Maskinstyrningssystem är något som entreprenören annars ofta måste köpa till och montera i efterhand.
– Här finns det integrerat i maskinen redan från fabrik, vilket dessutom gör det omöjligt att stjäla eller köra sönder, säger Lucas Berghult.
– Maskinstyrningssystemet håller också reda på en rad andra saker, till exempel trycket på bladet och om banden börjar slira och åtgärdar detta automatiskt.

Maskinen introduceras i Sverige sent i våras på Maskinmässan.
– Sedan dess har vi sålt tre. Marknaden är inte så stor så det betraktar vi som en succé.

Komatsu HB365LC-3 vars svängarmsrörelser alstrar ny energi till maskinen.

Söderberg & Haak kommer också att visa upp sin 36-tons hybridgrävare (HB365LC-3). Maskinen har funnits på marknaden några år och utnyttjar grävmaskinens svängrörelser för att alstra elektrisk energi som används dels för att driva en elmotor som assisterar dieselmotorn men också den elektriska svängmotorn.
– Kunden får betydligt lägre bränsleförbrukning, ökad produktion tack vare snabbare sväng och dessutom mycket lägre ljudnivå både i och utanför hytten.
– Komatsu är ensamma om den här typen av hybridgrävare i Sverige. Det finns över 4 000 sålda över världen så också den har varit en stor framgång.

Komatsu PW148-11 ny, kompakt och stabil

Lucas Berghult vill också framhålla företagets nya 15-tons hjulgrävare (PW148-11) som lanserades på Intermat i år.
– En mycket kompakt men ändå stabil maskin med bomfjädring, spakstyrning, ny stol, grävbroms och flytläge.

Japanska Komatsu är världens näst största tillverkare av entreprenadmaskiner, efter Caterpillar.
– Komatsu vågar jag påstå har en av marknadens mest pålitliga maskiner. Man bygger enligt den japanska traditionen, extremt välbyggda och hållbara maskiner. Samtidigt är man mycket innovativa, man ligger långt framme i teknologin.

I förhållande till sin globala storlek har företaget varit förhållandevis dåligt representerade i Sverige.
– Jag tror det beror på att agenturerna skiftat lite för mycket och det har funnits en berättigad skepsis bland entreprenörerna, säger Lucas Berghult.
– Men med Söderberg & Haak är det stabilt och långsiktigt. Det har investerats mycket otroligt mycket pengar.

Det har också blivit helt andra muskler. Hesselberg var 30-35 anställda – i dag i Söderberg & Haak är man ca 285.
– Det inkluderar också lantbrukssidan men ger oss tillgång till egna försäljningsställen och verkstäder på ett 30-tal platser i Sverige.
– Det innebär att vi kommer närmare kunden och kan erbjuda bättre service, vilket har varit nyckeln till vår framgång.

Entreprenad Lives idé är att skapa starka regionala mässor för proffs inom bygg- och anläggningsbranschen med fokus på entreprenad och bestående av utställning, provkörning, seminarier och upplevelser.