Det har gått bra för Pon senaste åren och på gården står många Cat och väntar på att färdigmonteras

Provgräv nya Cat ”Next generation” på mässan

På Entreprenad Live får intresserade för första gången möjlighet att provgräva Cat 320 och Cat 323.

– Det är helt nya grävmaskinsmodeller. De fanns med på Maskinmässan men där kunde intresserade bara titta på dem men på Entreprenad Live kan de se hur de fungerar i praktiken.

Det berättar Johannes Ljungqvist, säljare på Pon Equipment i Göteborg.
– Caterpillar kallar Cat 320 och Cat 323 för Next generation. En rad finesser som entreprenören tidigare kunde köpa till som tillval finns nu som standard, berättar han.

Cat 303.5E är en av de maskiner som visas på mässan

Grävsystem är en sådan finess som i en ny Cat 320 eller 323 finns med från fabrik och som sitter färdigmonterad i bom och sticka.
– Vågsystemet Payload har också blivit standard. Det innebär att grävmaskinen kan väga upp exakta laster. Lastbilarna som hämtar lasten riskerar varken att gå för lätt lastade eller att få böter för överlast. Också den funktionen fick entreprenören tidigare välja till som tillval.

Grade Assist är en tredje finess som blivit standard på de nya Cat-maskinerna.
– I praktiken innebär det att du kan gräva med bara vänsterhanden. Djup och lutning – det man vanligtvis sköter med högerhanden – kan maskinen ställa in automatiskt.

Caterpillar kommer allt som allt på mässan att visa upp åtta till tio maskiner. Åtminstone ytterligare två av dem kommer att vara möjliga att provköra – dels den kortrumpade 15 tons hjulgrävaren 315F och dels minigrävaren 307E.
– Den sista har fastmonterad bom, något som många har önskat.

Amerikanska Caterpillar är världen största tillverkare av entreprenadmaskiner.
– Jag tror också att Cat har världens bredaste sortiment. Vi har allt från jättelika gruvtruckar till små minigrävare eller asfaltläggare.

Jättekoncernen Caterpillar har fabriker runt och i världen och när Entreprenad Lives nyhetsbrev besöker Pon i Gunnilse utanför Göteborg så står inne i verkstaden maskiner tillverkade såväl i Brasilien, Japan och Europa och väntar på att bli färdigmonterade. Ute på gården är det trångt bland alla gula catmaskiner som väntar på sin tur.

För första gången kan intresserade kunder få provgräva med Cat 300 eller 320 på mässan.

I Sverige liksom i Norge och Danmark säljs Cat av det holländska familjeföretaget Pon.
– Pon är Hollands största familjeägda företag. Förutom att vara generalagent för Caterpillar så representerar de många bil- och lastbilsmärken på den holländska marknaden.

Själv kom Johannes Ljungqvist till Pon från Wacker Neuson 2013.
– Jag har väl sålt entreprenadmaskiner i stort sett hela mitt liv, det är det jag kan bäst säger han.

Han är säljare för Göteborg och dess omgivningar.
– Det har gått mycket bra de senaste åren. Göteborg är en het marknad. Och vi säljer i stort sett lika bra av alla maskiner – stora som små. För även om Västlänken kräver en viss typ av maskin så ska ju alla de andra små och stora projekten i Göteborg också genomföras och dessa kräver kanske en annan typ av maskin.