Mats Axelsson, återförsäljaransvarig på Svenningsen på en självgående Spider gräsklippare

Svenningsen i Skänninge är ett av de företag som medverkar på Entreprenad Live i Göteborg i höst.

De ställer ut med Kubota i ryggen – ett av världens största företag inom grönyte-, entreprenad- och lantbrukssektorn.
På Entreprenad Live visar Svenningsen fram för allt upp sina grönytemaskiner.

– Vi är bland de marknadsledande i Sverige inom det segmentet, berättar Mats Axelsson, återförsäljaransvarig på Svenningsen.
Kunderna utgörs av kommuner, kyrkor, bostadsbolag och entreprenörer.

Förutom traditionella åkgräsklipparna så visar Svenningsen upp den självgående släntgräsklipparen Spider.
Denna proffsvariant får den nu i villaträdgårdarna så populära robotgräsklipparen att blekna.
– Det tar bort många mans ofta farliga jobb på besvärliga områden. Den kan arbeta upp till 55 graders lutning.

Men Svenningsen är importörer och generalagent inte bara för Kubota. Förutom just Spider och deras självgående gräsklippare säljer man också de lite mindre Billy Goat, och redskapsbäraren Holder.

Svenningsen är ett danskt familjeföretag som har varit i samma familjs ägo i sju generationer och i över 150 år. Dessutom på samma adress i Kastrup utanför Köpenhamn.
Men i fjol så såldes företaget till Nellemann, en stor dansk bilhandlare med över 300 anställda.
– Men både Svenningsen i Danmark och vår verksamhet i Sverige ska fortsätta som tidigare, säger Mats Axelsson.

När Skänningeföretaget kom in i Svenningsenfamiljen i slutet av 90-talet så hette man PGM och sysslade mest med golfmaskiner.
– Sedan dess har vi valt att lämna golfmaskiner för att i stället fokusera på grönyte- och lantbruksmaskiner berättar Mats Axelsson.

Grönytedelen väger tyngst i företaget.
– Jag skulle tro att den står för 60-65 procent av omsättningen.

Medan övergången till elmotorer präglar utvecklingen på många andra håll inom entreprenadsektorn så ser det inte riktigt ut så för Svenningsens maskiner.
– Just själva gräsklippningen är väldigt energislukande så där fungerar mindre bra med elmotorer. Så ser det ut i nuläget men det utvecklas hela tiden.
– Däremot ser vi en liten övergång från diesel- till bensinmotorer för de lite mindre maskinerna. Bensinmotorerna har med åren blivit mycket bättre.
– Svenningsen har en positiv utveckling. Nytt för oss är en ny försäljningsanläggning på Trolle Ljungby i Skåne.
– Här i Skänninge har vi också sedan en tid vårt centrallager för både maskiner och reservdelar för hela Skandinavien. Det gäller för såväl Kubota, Holder som Spider.