Christian Hellberg, The Chef och Hans Schwarz, The Butcher

Christian Hellberg börjar en resa med grisar och galenskaper tillsammans med Hans Schwarz och The Butcher Pinot Noir 2016

Det var mitt under service på Griffins’ Steakhouse och kaos i matsalen när Lina ‘Wallis’ Wallfält tog Christian Hellberg i armen- SMAKA.

Ett litet smakprov av The Butcher Pinot Noir och det var helt rätt; fantastisk röd frukt, lätt och elegant med en galen gris på etiketten. Sen namnet - The Butcher — Allt tillsammans så fångade det Christian Hellbergs intresse och fastnade i tanken. En tanke som han gått och burit på, tills nu.

Christian var tvungen att utforska mannen bakom vinet The Butcher och dess story. Hans Schwarz, slaktaren från Andau i Österrike som blev övertalad att byta bana och fokusera på att producera vin. Familjen Schwarz har odlat druvor i trakterna kring byn Andau i Burgenland i många generationer. Utöver en liten hobbyproduktion för eget bruk så har druvorna sålts till det lokala kooperativet. 1994 kom Hans Schwarz i kontakt med Alois Kracher som efter att ha fått prova Schwarz eget vin övertalade Hans att producera vin under eget namn. Alois lovade att hjälpa till och kontaktade i sin tur Manfred Krankl från Sine Qua Non som konsulterat och designat etiketterna.

Nu är det dags att omsätta fantasi till verklighet Christian Hellberg kommer tillsammans med Hans Schwarz och Lively Wines att gräva ner sig i Burgenlands lokala mat och vinkultur. Resan börjar redan på onsdag 23 Maj i Österrike när Christian åker ner till Burgenland och besöker Schwarz och dess slakteri. I slakteriet arbetade man efter filosofin nose-to-tail långt innan det var trendigt. Hållbarhet är tradition och en nödvändighet i regionen. Samma filosofi gäller såklart för The Butcher - ett vin som har några av vinvärldens tyngsta namn bakom sig.

Vi på Lively Wines är stolta att äntligen lansera The Butcher Pinot Noir 2016 i beställningssortimentet.

Folj Christian Hellbergs resa med grisar och galenskaper på instagram @christianhellberg

The Butcher Pinot Noir 2016

Art. 70521

159kr