Pieropan La Rocca

Pieropan La Rocca

Imorgon den 5 juli lanseras Pieropan La Rocca 2017 i Sverige

Endast en liten allokering på 480 flaskor blir imorgon tillgängligt på Systembolagetför den svenska vinälskaren.

Pieropan ses idag som en ledstjärna i Soave. De var först i Soave med att jobba organiskt och med specifika vingårdslägen. Här visar de tydligt att Soave inte behöver stå för billigt, vattnigt vitt vin, utan de kan vara komplexa och fantastiska. I över ett århundrade har familjen Pieropan revolutionerat vinframställning i Soave och därigenom blivit en av Italiens mest beundrade vinfamiljer. Pieropan’s arv började på slutet av 1800-talet när den visionära vinmakaren Leonildo Pieropan köpte det historiska Palazzo Pallucci i den medeltida byn Soave. Idag för Teresita och sönerna, Andrea och Dario, patriarkens vision vidare. Andrea överser vinodling och Dario vinmakningen. De stoltserar än idag med samma noggranna uppmärksamhet för detaljer som sina förfäder gjorde.

Familjen Pieropan odlar marken med ett miljömedvetet och ekologiskt tillvägagångssätt. De blandar det historiska hantverket med modern teknik. Den första vingården att produceras som ”single vineyard” Soave Classico var Calvarino – 1971. Pieropan krediteras med att ha initierat en renässans av kvalitetsvinodling i Soave. Familjens uthållighet i att släppa enskilda vingårdslägen, från valda sluttningar, har ökat Soaves status och satt en hel region på alla kvalitetsmedvetna konnässörers läppar.

Vingården “La Rocca” hittar man på kullen – Monte Rocchetta, precis nedanför det medeltida slottet i Soave. Mikroklimatet i vingården producerar viner med unik doft och distinkt smak. Druvorna skördas förhand när dem nått en hög mognadsgrad, ofta i slutet av oktober. Detta ger dem fantastisk komplexitet och aromatiska kvaliteter som gör detta vin unikt. Vinet gjordes för första gången 1978, långt innan några andra vita prestigeviner gjordes på inhemska druvor.

Vinet görs på 100% Garganega. Druvorna växer i sydvästligt läge på kalkrikt lera 2-300 meter över havet. Vinrankor varierar i vingården mellan 10-50 år.

Allt handskördas i slutet av oktober, ofta i minst två olika omgångar, vinet lagras i 12 månader tillsammans med sin jästfällning i fat av varierande storlek mellan 500-2000 liters innan det fylls på flaska och får vila ytterligare en tid före vinet lanseras.

Pieropan La Rocca 2017 har en stor, karaktäristisk doft av exotiskt frukt, citrus och nötter. Fruktig, ren och komplex smak med mycket gul frukt, citrus och eleganta inslag av kryddor. Medelfyllig och ihållande stil som stannar kvar länge.

Pris 249kr

Kort sagt - Det finns Soave, och så finns det Pieropan!

För mer information vänligen kontakta fredrik@livelywines.se

Kategorier