Lively Wines lanserar två världsklassviner på Systembolget Fredag Oktober 5

Lively Wines lanserar två världsklassviner på Systembolget Fredag Oktober 5

Gaia Grosset 2015

Lively wines är stolta att presentera Grosset. Denna Australiensiska ikon är äntligen tillbaka på den svenska marknaden, först ut är Grosset Gaia 2015 som lanseras den 5 oktober.

Grosset har namngett sin svalaste, högst belägna och mest svåråtkomliga vingård efter miljöaktivisten James Lovelocks teorier om att jorden är en enda levande organism. Teorierna handlar kort om hur Jorden är ett självreglerande system som strävar efter en balans och anpassar sig efter arters mångfald för att livet ska kunna existera. Dessa teorier kallas idag Gaiateorier. Vingården Gaia är endast 2ha stor och planterad med Cabernet Sauvignon och Cabernet Franc. Här hittar vi ett av Clare Valleys mest extrema växtförhållande, jordmånen består mestadels av sten, vinstockarna är 32 år gamla och tätt planterade för att stå emot de starka kalla vindarna. Grosset tillämpar ekologiska odlingsprinciper och ser varje årgång som ett erkännande av Lovelocks teorier. Endast 6000 flaskor har producerats.

Gaia 2015 är elegant och balanserad med smak av björbär, mörka plommon och en fin tanninstruktur.

”Vi på Lively Wines är mycket stolta att få representera Grosset i Sverige. Det är en verklig vinikon och en föregångare när det kommer till terroir i Australien” – Andreas Wickman, Partner Lively wines

Senare under hösten, den 16 november, kommer även kultvinet Riesling Polish Hill 2017 att lanseras på Systembolaget.

360 flaskor av Grosset Gaia släpps imorgon fredag 5 oktober på utvalda systembolag.

Artiklenummer 95918

Ca’Marcanda Promis 2016

Med Ca’Marcanda lyckades Angelo Gaja införliva en av sina drömmar; att producera viner av världsklass längs den toskanska kusten. Angelo hade sedan länge planer på att slå sig ned i Bolgheri för att producera på bordeauxinspirerade viner i en av Italiens mest spännande regioner. Med sedvanlig flitighet sökte Angelo med ljus och lykta efter den perfekta platsen. När han väl fann den, en sömnig olivlund i Bolgheri, återstod bara ett problem; ägarna ville inte sälja. Ca’Marcanda är Piemontesiska och betyder något i stil med ”platsen för eviga förhandlingar” och åsyftar de ändlösa diskussioner Angelo förde med de tidigare ägarna innan de äntligen beslöt sig för att sälja. Ca’marcanda ligger intill havet längs den toskanska kusten, rakt västerut från Siena. Det kustnära läget påverkar klimatet avsevärt. Här är dagarna varma och kvällarna svala, tack vare den svalkande havsbrisen. Jordmånen består främst av kalkrika lerjordar vilket gör Bolgheri till en idealisk plats för de franska druvsorterna merlot och syrah.

Gaja tillämpar samma filosofi i Bolgheri som i Piemonte, jordbruk med respekt för naturen och traditionell kunskap. Inga kemikalier används i vingårdarna och man tillämpar ”grön skörd” vilket innebär att man under hela växtperioden plockar bort ohälsosamma, omogna eller skadade druvor.

Druvorna till Promis växer precis intill vineriet på kullar mellan 80-250 meter höjd. Promis 2016 är en blanding av Merlot, Syrah och Sangiovese och har spenderat 12 månader i franska ekfat. Vinet är välstrukturerat med en pigg syra som återspeglar sin växtplats nära medelhavet och har en härlig mineralitet med doft och smak av rosmarin, fänkål, rosor, jordgubbar och björnbär.

Ca’Marcanda Promis 2016 lanseras på systembolaget imorgon den 5 oktober på systembolaget.

Artikelnummer 95889

Kategorier