M.Chapoutier Sélection Parcellaires 2013

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2016 13:24 CEST

M.Chapoutier Sélection Parcellaires

En ytterst liten allokering av Rhônes mest eftertraktade viner har hittat hem till Sverige. Idag lanseras nämligen inte mindre än åtta vingårdsbetecknade viner från M.Chapoutier i Systembolagets beställningssortiment.

M.Chapoutiers historia sträcker sig från 1808 då familjen slog sig ner i Tain l’Hermitage. Under åren som följde förvärvade familjen några av regionens främsta vingårdar och M.Chapoutier etablerade sig som en av de största markägarna i Hermitage. M:et i namnet är en familjetradition, alla barn i släkten har ett namn som börjar på bokstaven M. Dagens ägare är Michel vars far heter Max.

Sélection Parcellaire heter M.Chapoutiers vingårdsbetecknade viner. Ambitionen är att producera viner som likt fotografier, utan retuschering, återger sin växtplats och inte minst sin årgångs förutsättningar, med andra ord viner som absolut speglar sin ”terroir”. Vingårdarna brukas ekologiskt och biodynamiskt. Inget socker eller syra tillsätts, samtliga viner jäser vid relativt höga temperaturer och de röda vinerna tillåts macerera länge. Användningen av nya fat är begränsad och skördeuttagen är extremt låga.

Lively Wines är stolta att lansera hela 8 viner ur denna exklusiva serie:

St. Joseph Les Granits Rouge 2013 449 kr

St.Joseph Les Granits Blanc 2013 449 kr