​M.Chapoutier Sélection Parcellaires 2015

​M.Chapoutier Sélection Parcellaires 2015

En ytterst liten allokering av Rhônes mest eftertraktade viner har hittat hem till Sverige. Idag lanseras nämligen inte mindre än fyra vingårdsbetecknade viner från M.Chapoutier på Systembolaget och två till imorgon.

M.Chapoutiers historia sträcker sig från 1808 då familjen slog sig ner i Tain l’Hermitage. Under åren som följde förvärvade familjen några av regionens främsta vingårdar och M.Chapoutier etablerade sig som en av de största markägarna i Hermitage. M:et i namnet är en familjetradition, alla barn i släkten har ett namn som börjar på bokstaven M. Dagens ägare är Michel vars far heter Max.

Sélection Parcellaire heter M.Chapoutiers vingårdsbetecknade viner. Ambitionen är att producera viner som likt fotografier, utan retuschering, återger sin växtplats och inte minst sin årgångs förutsättningar, med andra ord viner som absolut speglar sin ”terroir”. Vingårdarna brukas ekologiskt och biodynamiskt. Inget socker eller syra tillsätts, samtliga viner jäser vid relativt höga temperaturer och de röda vinerna tillåts macerera länge. Användningen av nya fat är begränsad och skördeuttagen är extremt låga.

Lively Wines är stolta att lansera 6 viner ur denna exklusiva serie:

Lanseras Torsdag 15-11-2018

Ermitage Le Méal Rouge 2015 1799kr

Ermitage Le Pavillon Rouge 2015 2599kr

Ermitage L'Ermite Rouge 2015 2999kr

Ermitage L'Ermite Blanc 2015 4399kr

Lanseras Fredag 16-11-2018

St. Joseph Les Granits Rouge 2015 499kr

Chateauneuf-du-Pape Barbe Rac Rouge 2015 645kr

Presskontakt Alex Stålhandske (alex@livelywines.se)