Katanas – japanska svärd i fakta & fiktion

Den 31 mars öppnar utställningen Katanas - Japanska svärd i fakta & fiktion i Livrustkammaren. En utställning om ett mytomspunnet stycke hårt stål.

Det japanska svärdet Katana är i sin nuvarande form cirka 1000 år gammalt och intresset för det har knappast avtagit. Katanans betydelse har varierat genom historien. Från att ha varit krigarens identitetsmarkör i japansk samurajkultur har svärdet blivit hollywoodhjältens favoritvapen. I utställningen visas ett antal japanska svärd ur Livrustkammarens vapensamling. Här får du bekanta dig med vad ett japanskt svärd egentligen är och möter fiktiva karaktärer som inte tvekar att dra sin katana.

Katanas har en särställning när det gäller svärd. Utan att överdriva är det ett av de mest ikoniska och mytomspunna typerna av svärd. Katanan framställs alltid som lite bättre än alla andra vapen, säger Jonas Lindwall, intendent vid Livrustkammaren. Mycket av det hänger nog ihop med en fascination över det japanska: strävan efter perfektion, ett inslag av andlighet och kopplingarna till en gammal krigarkultur. Du känner igen det direkt på formen. Det är både vackert och farligt.

Samurajens själ & svärdets mystik

I japansk tradition kunde svärdet ha en närmast religiös betydelse och var en del av de kejserliga regalierna och representerade gudomlig närvaro. Även om flera olika samhällsgrupper kunde bära svärd kanske de flesta förknippar det japanska svärdet med samurajen. Svärdet var det föremål som tydligast visade vem samurajen var – en krigare och en del av samhällets elit. Det japanska svärdet sågs som en förlängning av samurajen och beskrevs som samurajens själ. Endast dessa samurajer fick bära två svärd i Edo-periodens Japan (1603-1867) och minst ett svärd bars alltid, till och med till sängs.

Katanas – från samuraj till Beatrix Kiddo

Den ceremoniella och traditionella tillverkningen har bidragit till fascinationen för japanska svärd och uppfattningen att de är närmast övernaturliga i sin funktion, vilket har gett dem en speciell roll i dagens populärkultur. Ständigt görs jämförelser mellan japanska och andra svärd och det anses vara coolare än andra vapen. Kvalitén på bladet och mystiken mellan svärdet och dess ägare betonas ofta i film, serier, litteratur och dataspel (som t ex Kill Bill, Overvwatch, Deadpool, Groo, Onepiece). Där framställs de som vassare, tuffare och tåligare.

- Vår egen koppling till katanas här på Livrustkammarens är ju vapenförrådet, berättar Jonas Lindwall. Finns det någon bättre plats att berätta en ganska mångbottnad historia med utgångspunkt i något så enkelt som ett stycke stål? De japanska svärd som visas i utställningen har på olika sätt kommit in i svenska kungars vapensamlingar.

SE DIGITAL FÖRDJUPNING OM KATANAS:

PRESSVISNING

Välkommen till pressvisning torsdagen den 30 mars 2017 kl 16 på Livrustkammaren, Slottsbacken 3, Stockholm.

Anmälan senast 29 mars till: press@lsh.se

Utställningen presenteras av projektledaren Jonas Lindvall, intendent vid Livrustkammaren samt producenten Andreas Olsson, intendent vid Samlings- och digitaliseringsenheten på Livrustkammaren och Skoklosters slott med Stiftelsen Hallwylska museet.

Utställningen pågår 31 mars - 7 januari 2018

• livrustkammaren