Sara Skyttedal, kommunalråd i Linköping och 1:a på KD:s EU-lista

Feeder möter EU-kandidaterna: Sara Skyttedal (KD)

Här kan du lyssna på hela intervjun med Sara Skyttedal (39 minuter)

Sara Skyttedal om…

Vad EU är för henne och för KD

”EU är ju lite i kristdemokraternas gener på många sätt eftersom det var kristdemokrater som var med och grundade samarbetet efter andra världskriget. Det var statsmän som Adenauer, Schuman och de Gasperi som var kristdemokrater som såg det som ett naturligt sätt att vi börjar att handla med varandra, att vi blir ömsesidigt beroende för att en gång för alla sätta punkt för krig och misär.”

Goldplating

”Jag ser att det är en jättestor risk med goldplating och att det är så typiskt Sverige att alltid vilja vara bäst i klassen. Det är bra att vi har tjänstemän på myndigheter som tar sitt jobb på allvar, men någonstans så blir det väldigt förödande när ett direktiv kan tolkas på ett betydligt mer marknadspositivt sätt och vi kan se till att skapa bra villkor. Det är också någonting som göder missnöjet med EU för att man tror att det är direktivet i sig som är fel utformat när det många gånger handlar om implementering och övertolkning.”

EU:s snusförbud

”Det är såklart jättedåligt. Jag tycker att det är väldigt synd att man inte har en skadereglerande attityd. Sverige har väldigt få tobaksrelaterade hälsoproblem jämfört med andra länder och jag tycker det är synd att regeringen inte har legat på mer. Det är bra att Sverige har ett undantag, det är nog många svenska snusare som hade gått med i någon sorts Swexit-uppror om man gav sig på det. Men det är hyckleri att tillåta tobaksprodukter som genererar betydligt värre skador och samtidigt förbjuda snus.”