Pressinbjudan: Finalisterna i Årets Smakutvecklare avslöjas

Den 17 februari avslöjas vilka sex livsmedelsföretag som nominerats till priset Årets
Smakutvecklare i Livsmedelsbranschen 2014, som delas ut på White Guide Gala i
Stockholm den 3 mars. På pressträffen presenteras också Livsmedelsföretagens nya konjunkturrapport med spännande siffror om trendbrott i försäljningen av mat och dryck.

Årets Smakutvecklare i Livsmedelsbranschen  är ett nyinstiftat pris för att uppmärksamma och premiera nya smaker och livsmedel med hög gastronomisk nivå. Bakom priset står Livsmedelsföretagen och White Guide.

- Vi vill lyfta smakernas betydelse i utvecklingen av mat och dryck. Livsmedel kan vara hur hälsosamma, hållbara och närproducerade som helst, men till slut är det ofta smaken som avgör om man är villig att betala för dessa mervärden, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

- Det finns en växande grupp konsumenter som utgår mer från smakupplevelsen än inköpspriset.
Det skapar möjligheter för det svenska gastronomiska undret att växla upp ytterligare, säger White Guides Mikael Mölstad.

Info om pressträffen

Tid: 17 februari kl 11-11.30
Plats: Taverna Brillo, Sturegatan 6/Humlegårdsgatan 19A, StockholmTaverna Brillo; Karta
Medverkande: Marie Söderqvist, VD Livsmedelsföretagen; Mikael Mölstad, White Guide
Anmälan till: peter.wannding@li.se
Kontakt: Peter Wannding, Kommunikationsansvarig, tel: 0730-32 65 13

OBS! På pressträffen ges tillfälle att fotografera och smaka på de nominerade företagens produkter.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation bestående av över 800 livsmedelsproducerande företag i Sverige. Vi verkar för att branschen ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.

White Guide är Sveriges enda rikstäckande restaurangguide, som i år firar sitt 10-årsjubileum. White Guide verkar aktivt för en utveckling i den svenska gastronomin, inte bara på restaurangscenen utan när det gäller mat och dryck hela vägen från jord till bord, bland annat i sitt trend- och reportagemagazine White PAPER.