Att förhandla med en monopolist

Blogginlägg   •   Okt 04, 2012 10:02 CEST

Vid förhandlingar med de svenska spelbolagen händer inget plötsligt.

Som du kanske vet så har Livsmedelshandlarna sedan många år tillbaka varit avtalspart gentemot Svenska Spel och ATG rörande villkoren för spelombuden i Dagligvaruhandeln. Ett av de områden vi haft särskilt intresse av rör ersättningarna för de spel som butikerna säljer. Ersättningarna har varit i princip oförändrade de senaste 25 åren medan alla kostnader gått upp. Med andra ord så har lönsamheten för spel i butik urholkats ordenligt.

Vi lät därför, för ett par år sedan, göra en lönsamhetsutredning och kom då fram till att det krävs en stor omsättning, närmare 10 miljoner per år, för att spelet i butiken ska bära sina egna kostnader. Efter att den studien var gjord, träffade vi Svenska Spel och ATG och presenterade den för dem. De fick med sig den och lovade att återkomma i frågan.

Mycket vatten rann sedan under broarna och vi började få en känsla av att vi inte blev tagna på allvar. När vi ställde frågan på sin spets och presenterade våra önskemål om höjningar av ersättningar blev svaret, från både Svenska Spel och ATG: ”att vi kommer inte att diskutera några höjningar av provisionerna med er”.

Juridiskt fungerar det så i Sverige 2012 att en branschorganisation, som Livsmedelshandlarna är, lyder under en rad lagar, bland annat den som reglerar olaglig branschsamverkan. Det vill säga att vi kan inte uppmana till någon form av åtgärder mot någon. En sund och bra regel då den säkerställer att marknaden fungerar. Spelbolagen å sin sida är dock statligt kontrollerade monopol, där det uttalade syftet med dem är att staten vill behålla kontrollen över spel om pengar i Sverige så att det sker på ett bra sätt med minimerade problem av spelberoende och problemspelande. Vilket gör att de bolagen inte omfattas av exempelvis det som i andra sammanhang kallas missbruk av dominerande ställning. Det finns heller inte något skrivet i det regelverk som Lotteriinspektionen har att arbeta efter som reglerar hur spelbolagen hanterar sina ombud. Slutsatsen av detta är att spelombuden är utlämnade till spelbolagens godtycke och att vi som förhandlingspart inte kan göra mer än att samtala.

Livsmedelshandlarnas styrelse har därför, på sitt senaste styrelsemöte beslutat att för närvarande inte träffa spelbolagens representanter, då vi känner att vi inte kommer någon vart i våra diskussioner med dem. Det är slöseri med tid. Eventuella fortsatta diskussioner kommer fortsatt att ske mellan spelbolagen och respektive kedja tills vidare.

Pär Bygdeson VD Livsmedelshandlarna

Kommentarer (0)