Rån och stöld i butik leder kanske inte till åtal

Brist på pengar inom Åklagarmyndigheten
– Det är fullständigt oacceptabelt att det inte finns pengar till Sveriges åklagare, säger Thomas Biverstedt, livsmedelshandlare i Stockholm. Beroende på bristande resurser kommer Åklagarmyndigheten att tvingas lägga ärenden på hög, rapporterade Smålandstidningen den 12 december.

– Rån och stöld i butik leder kanske inte till åtal

Tyvärr är rån, stöld och snatterier redan idag lågprioriterat, och om inte riksdagen anslår mer resurser till åklagare och polis kommer det kommer att leda till en helt oacceptabel framtid för oss i handeln, fortsätter Biverstedt.

På Dagen D den i Västerås den 16 oktober i år medverkade justitieminister Beatrice Ask. Hon talade där om att tillsätta 200 fler poliser och att vardagsbrotten är prioriterade i regeringens arbete.

– Självklart måste hela rättsapparaten fungera, det viktiga är att polisen har möjlighet att snabbt utreda rån och stöld och att åklagarna snabbt kan väcka åtal. Idag kan det ta flera år, men ofta läggs utredningarna ner på grund av brist på resurser, säger Biverstedt, det är dags nu att regeringen visar i handling att den vill stärka rättsväsendet.

Polisen kom inte
I södra Småland driver Jörgen Hultman butik och han har ett flertal gånger drabbats av rån och stöld.

– Senast för några dagar sedan. Några kunder kom in och sa att de sett en skum skåpbil på parkeringen och efter en stund kom tre män in och började stjäla rakblad, schampo och andra varor som är små och dyrbara. Vi ringde polisen, men de var sex mil bort och vi hade ingen möjlighet att hålla kvar tjuvarna. Här ute i landet behöver vi poliser som kan komma överhuvudtaget. Vi känner oss som lovligt byte, och det är en hemsk känsla för både mig och mina anställda, säger Hultman.

Livsmedelshandlarförbundet kräver att justitieministern ser till att polis och åklagare får de resurser som de behöver för att kunna bekämpa rån och stöld. Sverige behöver sina butiker och ägare och anställda har rätt att känna att ingen ostraffat kan råna dem i deras vardag.

För vidare information:

Thomas Biverstedt, styrelsemedlem: 070 – 666 11 11