SSLF ställer sig tveksamt till den slutsats som dras om konsekvensen av att slopat monopol på alkohol.

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2007 13:40 CEST

Folkhälsoinstitutet presenterade i går en forskarrapport i ämnet. För oss på SSLF är flera av forskarna kända profiler och redan välkända för inställningen att vilja bevara monopolet.

De matematiska beräkningarna av konsekvenserna ifrågasätter vi inte. Inte heller valet av de två scenarierna. Vi är däremot kritiska till att man glömt bort dagens verklighet, bland annat att mellan 30-50 % av den alkohol som konsumeras är privatimporterad och att mörkertalet om totalkonsumtionen är stort.

SSLF har svårt att förstå att man i sin rapport förbiser det allt ökande inflödet av okontrollerad privatimport, som vidareförsäljs utan någon som helst ålderskontroll. I dagligvaruhandeln har vi åtminstone ett etablerat kontrollsystem. Handeln har för övrigt sedan tidigare uttalat sin uppfattning att vi önskar tillhandahålla måltidsdrycker - öl och vin - och inte starksprit. Att vi dessutom tillhandahåller lättare varianter som lättöl och folköl, ger konsumenten fler alternativ än vad systembolaget kan erbjuda.

För mer information kontakta: Hans Lundgren 070- 5429212 eller VD Ivan Hernadi 070- 4955348

Kommentarer (0)