Sverige drabbat av en råntsunami

Brottsförebyggande rådets siffror över anmälda rån mot butiker kom idag. Etttusenetthundrasextioen rån blev Sveriges butiker utsatta för under 2009. En ökning med femton procent jämfört med 2008 som i sin tur visade på en 25-procentig ökning jämfört 2007. Fler än tre butiker blev rånade varje dag under 2009.

Handel med konsumentvaror är en av samhällets största arbetsgivare och det är nödvändigt att den här trenden vänder neråt igen. Att driva butik och skapa arbetstillfällen får inte begränsas av ungdomar med vapen i hand. Om regeringen menar allvar med arbetslinjen måste rånfrågan upp högst upp på dagordningen. För att ett samhälle ska fungera krävs att företag kan verka utan att varje år bli utsatt för fler rån och ökade kostnader för att minska risken att bli rånad. Pengar som i slutändan kunderna får betala.

Livsmedelshandlarna uppmanar nu regeringen att i handling visa att rån mot butiker är en prioriterad fråga.

• butiksrån