​Terminalerna är flaskhalsen när kunderna köar för sina paket

Många handlare som är postombud vittnar om ett veritabelt kaos efter Black Friday och inför julhelgen. Alltfler svenskar handlar via nätet och pressen på postombuden är nu så stor att många handlare väljer att sluta vara ombud för PostNord, DHL och Schenker. Andra handlare disponerar om ytan i butiken för att klara efterfrågan.

Hittills i år har den svenska e-handeln ökat med 15 procent jämfört med förra året. Prognosen för helåret är en ökning med 17 procent. 6 av 10 svenskar uppger att de kommer att handla åtminstone någon julklapp på nätet, enligt Aftonbladet/Inizio. En tredjedel kommer att köpa hälften av klapparna eller mer online. Totalt bedömer Postnord att vi kommer att spendera 20 miljarder kronor på julklappar, varav 6,4 miljarder väntas spenderas i e-handeln.

Kaos hos ombuden

Självklart ger detta avtryck hos de handlare som är postombud. Livsviktigt ringde upp handlaren Tomas Aronsson på Ica Kvantum Nacksta utanför Sundsvall för att höra hur det ser ut i hans butik.

– Det är kaos. Vi har fortfarande jättemånga paket kvar sen Black Friday som inte hämtats ut och nu kommer julklapparna. Vi försöker göra vårt bästa men kunderna klagar och vill att vi öppnar en till kassa men det kan vi inte göra för vi har bara en terminal som är kopplad till PostNord, säger han.

Varför öppnar ni inte en till kassa då?

– Det går inte för kassan är ingen vanlig kassa utan en terminal som går till PostNord och vi har bara en sådan. Vi har bett om fler terminaler men fått nej av PostNord. Det är förståeligt för det är en kostnad för dem att skicka ut terminaler och scanners, men det är så läget är.

Flera oregistrerade pallar

Enligt regelverket för paket gäller att försändelser per post – från PostNord, Schenker eller DHL – ska hämtas inom två veckor från ankomst, annars sänds de tillbaka. Men en tydlig trend är att många kunder drar ut på det i det längsta vilket medför att det blir överfullt med paket hos ombuden.

– Vi har flera pallar inne nu som ännu inte är registrerade. Vi hinner inte helt enkelt med och terminalerna blir en flaskhals. Tänk på att det är många returer som också ska hanteras, inte bara utlämningar.

– Vi vädjar till folk på Facebook att komma och hämta ut sina paket. Men jag vill inte skylla på PostNord, de gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. I mina kontakter med PostNord så vet jag att de är medvetna om problemet och gör sitt bästa för att lösa dem, säger han.

PostNord vädjar till kunderna

Precis som Tomas Aronsson säger är PostNord medvetna om problemet och företaget gick ut den sista november med ett pressmeddelande där man vädjar till alla som handlar på nätet att hämta ut sina paket så fort som möjligt. Annars resulterar det i att det blir överfullt hos ombuden och att nya paket inte får plats.

Hur ska ni hantera situationen?

– Många av mina kollegor i butiker häromkring har slutat att vara ombud. När det blir för mycket paket att hantera och man inte har personal nog och dessutom går back på att vara ombud så är ett alternativ att sluta med hanteringen helt och hållet. Men vi har beslutat att disponera om ytan i butiken så att postbutiken får större yta. Det gör vi nästa år.

Så ni går inte back på posthanteringen?

– Jo, det gör vi. Mycket. Hur mycket vet jag inte riktigt för jag vågar inte räkna ut det. Men vi är en stor butik i området och jag tänker på våra kunder som jag vill ska kunna göra allt när de kommer till oss och inte behöva åka runt till olika ställen för sina ärenden. Vi får lösa det med ombyggnaden och hoppas på att PostNord hjälper oss med fler terminaler.

Sänka tiden för uthämtning

Tomas Aronsson har flera lösningar på hur posthanteringen kan bli smidigare, i synnerhet kring toppar som julhelgerna.

– Ett sätt kan vara att sänka tiden för att hämta sina paket från två veckor till en vecka under en begränsad period, kanske från mitten av november till nyåret.

Integrera med Icas system

– Det bästa vore att PostNord på något vis kunde integrera sitt system vårt Ica-system. Då blir kassor tillgängliga för posthanteringen och vi kan sätta in fler i postbutiken under toppar. Annars vore det bra med någon form av mobil lösning så att vi kan snabba upp registreringen av paketet i alla fall.

Simmade bland paketen

– När det gäller DHL och Schenker så måste de komma upp med en flexiblare lösning ganska så omgående, annars kommer jag att säga upp avtalen med dem. I fjol var det så illa att vi lade ut bild på Facebook där vår praktikant simmade bland paketen. Den plockades upp av TV.

Tove Svärd Norbäck som är kategoriområdeschef Förbutik på Ica kommenterar så här:

– Vi är medvetna om problematiken som handlarna som är postombud står inför, de växande volymerna skapar problem så här års och för många blir det svårare och svårare att hantera, säger hon.

Hur ser du på de flaskhalsar som finns i nuvarande system?

– Många av de inspel vi får från handlarled förmedlar vi vidare till Postnord, vilket gäller såväl fler terminaler som liggtid. Vi för en löpande dialog med dem för att effektivisera arbetet i butik, men vi är också begränsade till det som är reglerat i ramavtalet.

Säkerhetsfrågan

En annan fråga som postombud ofta talar om är säkerheten. Hur man hanterar exempelvis kunder som inte uppvisar legitimation, eller när man får stora volymer av paket med höga värden eller att man misstänker att paketen innehåller vapen eller droger.

– Vi har inga större problem, vi har mycket bra samarbete med polisen och brotten minskar för vår del. Men det är klart att det är jobbigt för personalen många gånger. Som när de lämnar ut försändelser där både paketet och personen verkar suspekta.

– Men de kan ju inget göra, det finns ju ett integritetsskydd vi måste följa. Att sen då behöva se hur personen går ut på torget och dela ut knark direkt efter att ha hämtat ut ett paket, det känns ju inte bra, säger Tomas Aronsson.

– Eller som när personalen måste möta folk som inte visar leg eller visar upp leg med någon annans namn på. Folk blir väldigt irriterade när de inte får sin vilja igenom men vi är stenhårda. Tyvärr finns det folk som uppenbarligen inte förstår vad eget ansvar innebär.

Tove Svärd igen om säkerhetsfrågan:

– För oss har det här blivit en mycket stor fråga, tyvärr kan man säga. Det här med säkerhet har växt under de senaste åren och särskilt i år. Det vanligaste är hot, och hot om våld, vid utlämning. Ofta i samband med att personalen ber om legitimation eller att legitimationen visar ett annat namn än det på försändelsen.

– Vi har gjort en undersökning som visar att ungefär hälften av de butiker som är postombud har upplevt hot eller hot om våld i samband med paketutlämning, säger hon.

Livsfarligt för säkerheten

På senare tid har det dykt upp automatstationer där man kan hämta ut sina paket genom att knappa in en kod. Någon legitimation behövs inte.

– Automatstationer är livsfarliga för säkerheten i Sverige. Vem som helst kan beställa vad som helst, vapen, droger och annat utan att behöva legitimera sig.

– Det innebär ju att om polisen skulle få reda på att brottslig verksamhet förekommer via en automatstation så kan de ändå inte binda gärningsmannen till brottet eftersom någon legitimation inte visats upp.

– Det finns inga bevis. Nej, vi måste ha ombud och legitimationskontroll.

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som arbetar för att i alla sammanhang underlätta för egna livsmedelshandlare att göra bättre affärer.