Ett kilo amfetamin ger 40 liter miljöfarligt avfall

Alkohol, droger och tobak är en bidragande orsak till miljöförstöringen på jorden. Växtbaserade droger som cannabis, heroin och kokain kräver enorma mängder av kemikalier, el och vatten. Drogproduktion och användning förgiftar liv, vatten och jord.

Den 22 april varje år firas runt om i världenJordens dag. En dag som den amerikanske senatorn Gaylord Nelson instiftade 1970 och där man ska uppmärksamma de miljöproblem som finns i världen. Med anledning av detta vill vi uppmärksamma folk på hur alkohol, narkotika och tobak skadar och påverkar miljön både genom framställningen samt användningen. Odlingar av tobak, narkotika och även till viss del alkohol bidrar exempelvis till skogsskövling och man använder mängder skadliga bekämpningsmedel. Restavfallet från produktionen skadar både mark och dricksvatten..

Användning av tobak bidrar bland annat till nedskräpning i form av gamla snusar, fimpar, filter, snusdosor och cigarettpaket. Cigarettfimpar är den vanligaste formen av nedskräpning i stadsmiljöer. Varje år hamnar 1 miljard fimpar på marken på svenska gator och torg, vilket motsvarar 56 % av allt skräp som slängs på marken i svenska städer. 12 % av nedskräpningen är även snusprillor. En stor del av detta sprids vidare till våra vattendrag och påverkar miljön mycket negativt. Till exempel så innehåller cigarettfiltret ett ämne som heter cellulosaacetat. Det är en form av plast som det tar naturen 18 månader eller mer att bryta ner.Även en hel del narkotika och läkemedel hamnar i våra avlopp, vilket till exempel påverkar hormonerna hos fiskar, fåglar, grodor och andra djur och organismer i våra vatten.

Både odlade och syntetiskt producerade droger orsakar stor skada på miljön. Exempelvis Cannabis kräver mycket av både markytor, bevattningar och insektsmedel. Inomhusodlingarna drar enorma mängder el för att hålla plantorna vid liv och kräver högenergilampor som är upp till 500 gånger starkare än vanliga läslampor. Produktion av en enda marijuanacigarett slukar lika mycket energi som att låta en 100-watts-lampa lysa i 25 timmar. 1 kg cannabis ger ca 4600 kilo miljöfarliga koldioxidutsläpp, vilket motsvarar vad en bil släpper ut under två år.

Alla droger har stor miljöpåverkan. Framställning av amfetamin genererar påtagliga mängder miljöfarligt avfall som ofta dumpas i naturen, i vatten, bränns upp eller grävs ner. Ett ensamt kilo amfetamin ger upp till 40 liter miljöfarligt avfall och ett gram kokain förstör fyra kvadratmeter regnskog. I Colombia orsakas en fjärdedel av regnskogsskövlingen av kokainproduktion.

Regnskogen, som innehåller så mycket som hälften av världens biologiska mångfald, minskar drastiskt i storlek på grund av den ökade odlingen av kokaväxter. Den odlade arealen Colombia, Bolivia och Peru har uppskattats av FN till 133.700 hektar under 2013, vilket motsvarar cirka 134 tusen fotbollsplaner.

Jordens dag uppmärksammas i fler än 175 länder, men firandet är störst i USA (Earth day) och 2009 utsåg FN den 22 april till International Mother Earth Day.

Text: Josefine Flavet

Källor; Drugsmart, Folkhälsomyndigheten, Rapporten:Knark – en miljökatastrof, nogreendrugs.org, Uppsala universitet, earthday.org