Spårvagnen stannar nästan utanför porten till kvarteret Hammocken.

Nu gungar vi igång kvarteret Hammocken på Södra Brunnshög

Den 4 oktober klockan 11.00 är det dags för invigningen av Lunds nya spännande utbyggnadsområde Södra Brunnshög i nordöstra Lund.

I anslutning till den officiella invigningen av hela den nya stadsdelen passar vi på att ta ett symboliskt första spadtag för kvarteret Hammocken, LKFs första bostadsområde på Brunnshög.

I kvarteret Hammocken längs Brunnshögsgatan ska vi bygga 105 hyresbostäder på 1 - 4 rum och kök. Huset är uppdelat i fem trapphus. Merparten av lägenheter nås via trapphus och några via loftgångar. Ett stort antal lägenheter får ett burspråk och balkonger ut mot Brunnshögsgatan där spårvagnen stannar nästan utanför porten. Det innebär att också att nästan alla lägenheter får balkonger i bästa söder och västerläge. Hela byggnationen sker som vanligt i LKF nyproduktion med höga krav på miljö och kvalité. Färgsättningen på byggnaden inspireras av nederländska konstnärer som Rietveld och Mondriaan.

Vi bygger också fem avdelningar förskola, 11 servicelägenheter till Vård- och Omsorgsförvaltningen, två butikslokaler samt 56 parkeringsplatser i ett underjordiskt garage.

Arkitekt för Hammocken är Plan och Byggnadskonst i Lund och Serneke är LKFs totalentreprenör