Landslagsspelaren Jimmy Durmaz stoppar skitsnacket på Fars dag

Fars dag, söndagen den 10 november, bjuder svenska landslagsspelaren i fotboll, Jimmy Durmaz in till välgörenhetsmatch tillsammans med välkända profiler, för att stoppa skitsnacket. En match i street-futsal på Subtopia / Hangaren i Stockholm, till förmån för organisationen Locker Room Talk.

– Ord som jag ska knulla din mamma, jävla bög och hora hör inte hemma någonstans. Och absolut inte i omklädningsrummet bland unga killar. Med matchen vill vi stå upp för ett Sverige där vi alltid väljer kärlek före hat, hot och trakasserier. En värdegrund som sitter i mitt DNA. säger Locker Room Talks ambassadör Jimmy Durmaz.

Fars dag-matchen är ett svar på det hat & hot som Jimmy Durmaz fick utstå efter förlusten mot Tyskland under VM 2018. Strömmen av hatiska kommentarer är ett symptom på den intolerans som Locker Room Talk arbetar mot. Organisationen blev allmänt kända i slutet av 2017 med kampanjen Stoppa skitsnacket, där just Jimmy Durmaz var talesperson.

- Det som hände under VM väckte något i mig, speciellt när man inser att det finns fler där ute som är med om liknande saker. Många unga killar hör samma typ av skitsnack, fast i omklädningsrummet - varje dag.

Men Jimmy Durmaz fick själv en ögonöppnare när han som 17 år började besöka sin lillebrors omklädningsrum.

- Jag hörde deras snack i omklädningsrummet. Så fort tränaren - som var vår pappa! - gick ur rummet blev det sjukt hårt snack. Dåliga ord, snack som 12 åringar inte ska säga. Vi behöver fler förebilder som står upp och visar rätt väg. Därför har jag engagerat tre ungdomar i matchen som gör exakt det. Ingrid 12år, Douglas 13år och Depi 13år är alla riktiga förebilder som visar mod, kärlek och omtanke för och mot andra. Vi fyra gör det här ihop med Locker Room Talk och kommer stoppa skitsnacket. Såklart behöver vi att alla därute kommer till matchen och gör det med oss.

Välgörenhetsmatchen har fått stöd från många olika håll. Musikskapare och profiler som Peg Parnevik, Carl Falk, Isabel Adrian, Wilma & Emil Holmqvist är med och spelar, Niklas Holmgren är programledare & kommentator. Familjen Durmaz sluter även upp. Både Jimmy, hans bror Elias och pappa Durmaz är med och spelar för budskapet och farsdag till ära. Medan företag som H&M, Coca-Cola och Playstation ansluter sig som matchpartner. Spotify är med och bidrar och under söndagen den 10 november skänker också Clear Channel bort reklamutrymme runt om i Stockholm för att uppmärksamma matchen.

- Det går inte att hitta en mer genuin ambassadör än Jimmy Durmaz. Med hjälp av välgörenhetsmatchen och alla insamlade medel kan vi utbilda ännu fler av nästa generations förebilder för att stoppa skitsnacket en gång för alla. Säger Shanga Aziz, medgrundare av Locker Room Talk.

Välgörenhetsmatchen äger rum på Subtopia Hangaren i Stockholm söndagen den 10 november kl 15:00. Biljetter finns att hitta på lockerroomtalk.se. För de som inte kan vara på plats kommer matchen sändas live på Viaplay och Viafree.

För frågor kring matchen och till LRT, kontakta Julia Frännek:

telefon: 076-304 62 62

epost: julia.frannek@lockerroomtalk.se

För frågor till Jimmy Durmaz, kontakta Wendy Reyes:

telefon: 070-410 04 65

epost: contact@jimmydurmaz.com

Om Locker Room Talk

Locker Room Talk är en icke-vinstdrivande organisation som stoppar skitsnacket. Vi utbildar killar. 10-14 år. I jämställdhet och schyssta attityder. För att skapa nästa generations förebilder och framtidens idrottsutövare. Organisation startade först som ett UF-företag 2016. UF-företaget tog SM-guld i Ung Företagsamhet och sedan silver i motsvarande EM. 2017 blev organisationen historiens första mottagare av Zlatans pris Number 10.

Julia Frännek

Presskontakt Verksamhets & Kommunikationschef 076-304 62 62