150 nya hyresrätter på Södermalm

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2006 11:12 CEST

Före detta Maria Sjukhus på Södermalm säljs av Stockholms läns landstings fastighetsbolag Locum till Stockholmshem. Avsikten är att i Stockholmshems regi bygga cirka 150 nya hyresrätter på tomten.

- Ännu en del av landstingets fastighetsbestånd som inte behövs för vård får ny användning. Affären är till nytta för både staden, landstinget och inte minst de som behöver bostäder. Locum har hittills frigjort mark och lokaler för cirka 5000 nya lägenheter i Stockholms län, säger Locums ordförande landstingsrådet Dag Larsson.

Före detta Maria sjukhus ligger mellan Wollmar Yxkullsgatan (21 A) och Maria Prästgårdsgata (32 A-D) på Södermalm. De gamla sjukhuslokalerna har sedan länge använts som kontor, men anses i dag omoderna och ineffektiva och större delen kommer troligen att rivas. Byggstart kan preliminärt ske under 2009.

- Försäljningen är en god affär för landstinget. Det tillför vården ytterligare resurser, säger Locums VD Ingemar Ziegler.

Dag Larsson, Ordförande Locum, 08-737 41 81.
Ingemar Ziegler, VD Locum, 08-69070 01, 070-484 70 01.

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,2 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.