”Emergens” vinnare av tävlingen för tillbyggnad vid Södersjukhuset

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 11:00 CET

Det blev bidraget ”Emergens” utformat av  BSK Arkitekter AB, Eliassen og Lambertz – Nilssen Arkitekter AS, Nivå landskaps-arkitekter, ELU, EnergoRetea AB, Briab och WSP Sverige AB som vann tävlingen för SÖS.

- ”Emergens” är ett starkt förslag som löst tävlingsuppgiften på ett trovärdigt sätt. Byggnadens systematiska uppbyggnad är en styrka och gör förslaget robust och utvecklingsbart samtidigt som det finns en inlevelse för de människor som ska använda byggnaden i förslaget.  Förslaget är det som bäst kommer att fungera som ett stöd för vården och dess utveckling, lyder juryns motivering.

– Detta förslag ger oss möjligheten att få ändamålsenliga lokaler som skapar förutsättningar för att effektivisera vården och som också stödjer våra vårdprocesser. Förslaget ger också möjligheter till nya logistiklösningar. Det möter också väl våra behov av bättre säkerhet och integritet för patienten. Verksamhetssambanden mellan sjukhusets olika delar ges mycket hög prioritet utan att ge avkall på våra krav på estetik och människans upplevelse av byggnaden, säger Eva Tillman, chefläkare och programdirektör på Södersjukhuset.

Tävlingen har genomförts som en inbjuden projekttävling med prekvalificering. Tävlingsuppgiften har varit att skapa förslag till tillbyggnad för operation, akutmottagning, sterilcentral och förlossning/BB kopplad till befintlig sjukhusbyggnad.

Tillbyggnaden beräknas omfatta drygt 35 000 kvadratmeter BTA, vilket gör att Södersjukhuset står inför sin hittills största förändring sedan det byggdes.

– Under 2010 kommer programarbete att ske utifrån det vinnande förslaget. Därefter kan landstingsfullmäktige ta beslut om genomförande, säger juryns ordförande Eva Lenngren.

Det var i april förra året som Locum valde fem multisdisciplinära team och i november 2009 lämnade de in sina förslag. Under tävlingen har Locums konceptprogram för nybyggnationer använts som syftar till att skapa kostnadseffektiva, standardiserade och läkande vårdmiljöer i Stockholms läns landstings fastigheter.

Se det vinnande bidraget och läs mer om tävlingen på www.locum.se/projekttavling.

Gunilla Högbom, vd Locum, 08-690 70 01, 070-484 70 01.
Christina Söderholm, vd Södersjukhuset, 08- 616 14 10.
Eva Tillman, programdirektör och chefläkare Södersjukhuset AB, 08-616 16 66, 073-966 09 96.
Eva Lenngren, fastighetschef och juryns ordförande Locum, 08-690 73 04, 070-484 73 04.
Maria Östholm, projektledare Locum, 08-690 70 66, 070-484 70 66.

(Önskar ni se utställningen i sin helhet kontaktas Maria Östholm)

Om Locum

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,1 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.

Locums kärnvärden är Kompetens, Hållbarhet och Affärsmässighet.

Om SÖS

Södersjukhuset är ett akutsjukhus med cirka 4 000 medarbetare. Vi har en av Nordens största akutmottagningar och en av Sveriges största förlossningskliniker med drygt 7 000 förlossningar årligen. Till sjukhuset söker ungefär 100 000 patienter varje år för att få akut hjälp med alltifrån benbrott till hjärtinfarkter och ungefär hälften av dessa läggs in på någon av sjukhusets avdelningar. Sachsska Barnsjukhusets akutmottagning tar emot cirka 19 000 besök per år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande klinisk forskning och utbildning.