Konferens för grönt byggande i maj

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 15:40 CEST

Den 29-31 maj blir Stockholm arena för CleanMed Europe, en stor internationell konferens med fokus på grönt byggande och miljövänligare sjukvård.
- Sjukvårdens lokaler har en betydande miljöpåverkan. Att arbeta aktivt med grönt byggande påverkar patienternas tillfrisknande positivt, säger Locums vice VD Tommy Hoff.

På öppningsdagen är temat Grönt byggande. Den följer tre huvudspår.

- Vi kommer att lägga fokus på byggmaterial, minskad energianvändning och på den fysiska miljöns betydelse för patienternas tillfrisknande. En hållbarhetsstrategi kommer också att presenteras, fortsätter Tommy Hoff.

Under dagen kommer den kanadensiske professorn Raymond J. Cole att redogöra för metoder för miljöklassificering från olika delar av världen. Den amerikanske konsulten Alan Whitson berättar om hur miljövänliga materialval kan ge ekonomiska vinster. Och Matthew Janssen, miljöchef från Skanska i England, presenterar hur det går att omsätta en hållbarhetsstrategi i praktiken utifrån erfarenheterna av flera sjukhusbyggen.

Konferensen vänder sig till beslutsfattare och anställda inom fastighetsbranschen och sjukvården som vill bidra till en miljövänligare sjukvård. Konferensen pågår 29-31 maj på Folkets Hus och City Conference Centre vid Norra Bantorget. Den som enbart är intresserad av byggfrågorna kan köpa dagsbiljett till Green Building Day den 29 maj.

Stockholms läns landsting arrangerar tillsammans med Health Care Without Harm, Locum och Apoteksbolaget. Anmälan görs på CleanMeds webbplats, http://www.cleanmed.org/europe.

Anna Linusson, Miljöcontroller på Stockholms läns landsting,
08-737 43 54, 070-737 43 54.
Tommy Hoff, Vice VD Locum, 08-690 76 77, 070-484 76 77.

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,2 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.