Locum bygger om för BB på Danderyds sjukhus

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 09:13 CEST

Just nu pågår en ombyggnad för BB på Danderyds sjukhus. Syftet är att modernisera vården för mammor och barn efter komplicerade förlossningar. Landstinget satsar närmare 18 miljoner kronor på ombyggnaden.

- Det är ett fantastiskt lyft för oss, sägen Gunilla Joshammar, chefsbarnmorska på avdelning 16.

Den aktuella BB-avdelningen behandlar mammor och barn som genomgått komplicerade förlossningar. Genom ombyggnaden får avdelningen fler enkelrum än tidigare. Totalt skapas enkelrum till 20 kvinnor med medföljande partner samt fyra så kallade mammaplatser där två mammor delar rum. Ombyggnaden medför också att arbetsmiljön för personalen blir bättre.

Den aktuella avdelningen får genom ombyggnaden, som påbörjades i somras, moderna, ljusa och funktionella lokaler anpassade för verksamheten. Samtidigt byts de tekniska installationerna ut, isolering av väggar och fönster förbättras och värme- och ventilationsanläggningar anpassas till dagens behov och krav.

Ombyggnaden blir klar i april 2006. Inflyttning sker i två omgångar.

Roger Wännström, Fastighetschef, Locum, 08-690 74 51, 070-484 74 51
Gunilla Joshammar, Chefsbarnmorska, DS, 08-655 66 80, 070-484 11 29
Lars Eriksson, Förvaltare, Locum, 08-690 71 02, 070-484 71 02
Tommy Hoff, Vice VD, Locum, 08-690 76 77, 070-484 76 77

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.