Locum har handlat upp teknisk drift av Norrtälje sjukhus

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 16:21 CEST

Locum har i dagarna avslutat upphandling för teknisk förvaltningsentreprenad av Norrtälje sjukhus. Uppdraget går till YIT Sverige AB. Totalt är nu 97 % av fastighetsdriften i Stockholms läns landstings lokaler upphandlad i konkurrens på den öppna marknaden. Kostnaderna för drift och skötsel har sänkts med 30 % sedan upphandlingarna inleddes.

– Upphandlingar av tekniska förvaltningsentreprenader i konkurrens är ett instrument för att uppnå kvalitet, effektivitet och rätt pris på den service som hyresgästerna efterfrågar och fastigheterna kräver. Högt ställda krav på entreprenörens organisation och kompetens har varit av avgörande betydelse i anbudsvärderingen, säger Locums VD, Ingemar Ziegler i en kommentar till affären.

Nytt för den aktuella upphandlingen är att nu ingår även underhåll av installationstekniska system, förutom drift av fastigheterna. Entreprenaden omfattar drift och underhåll av installationstekniska system på en yta av drygt 30 000 m².

Det nya avtalet för Norrtälje sjukhus träder i kraft den 1 december 2004 och sträcker sig fram till den 30 november 2010 till en kostnad av 8,5 miljoner kronor.

Ingemar Ziegler, VD för Locum AB, 08-690 70 01, 070-484 70 01
Tommy Hoff, vVD/informationsansvarig, 08-690 76 77, 070-484 46 77