Locum vinner Årets Miljöbyggnad 2018 för nya vårdbyggnaden vid Södersjukhuset

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2018 08:30 CEST

Den nya vårdbyggnaden är en av tre nya byggnader vid Södersjukhuset. Arkitektoniskt passar de ihop med de ursprungliga byggnader från 1940-talet. Foto: Olof Holdar

Locum har tilldelats förstapriset för Årets Miljöbyggnad 2018. Det är ett kvitto på vårt ambitiösa och systematiska miljöarbete. I dagsläget är nio av Locums pågående byggprojekt inlämnade för certifiering enligt Miljöbyggnad Guld.

Ambitionen att uppnå Miljöbyggnad Guld för de nya byggnaderna vid Södersjukhuset har funnits med från start. Totalbetyget Guld ställer mycket höga krav.

– Vi är väldigt glada över att bli uppmärksammade för vårt ambitiösa miljöarbete som vi bedriver tillsammans med Södersjukhuset och våra leverantörer. Locums övergripande miljömål är att vara klimatneutrala år 2030 och minimera den negativa påverkan på miljö och hälsa, säger Locums vd Anette Henriksson.

Byggprojekten vid Södersjukhuset är en viktig pusselbit i Stockholm läns landstings stora satsning på framtidens hälso- och sjukvård. Den belönade vårdbyggnaden är en av tre nya byggnader som uppförs vid Södersjukhuset.

– Det här är en utmärkelse som alla i landstinget kan vara stolt över. Vi gör just nu vår största satsning någonsin på hälso- och sjukvården och genom att bygga rätt och miljövänligt skapar vi också en långsiktigt god driftsekonomi för Locum och landstinget, säger Paul Lindquist, styrelseordförande i Locum.

Miljöbyggnad är ett verktyg som säkerställer att lokaler är energieffektiva, har bra inomhusmiljö och att byggnadsmaterial är miljöbedömda.

Utmärkelsen för Årets Miljöbyggnad delades ut onsdagen den 24 oktober vid Sweden Green Building Councils galakväll. Syftet är att belöna det bästa projekt som certifierats enligt Miljöbyggnad under det gångna året och samtidigt premiera hållbart byggande i Sverige.

Juryns motivering:
”Svåra utmaningar i en sjukhusbyggnad som dagsljus, ventilation och termiskt klimat, har lösts genom goda samarbeten och smarta lösningar. Det är ett väl genomfört och ambitiöst projekt där miljövinsterna kommer till nytta för personal och patienter en lång tid framöver”.

Fakta om vårdbyggnaden
Uppdragsgivare: Stockholm läns landsting
Byggherre: Locum
Hyresgäst: Sös
Area: 19 000 kvadratmeter
Inrymmer:168 enpatientsrum, 15 enpatientsrum infektion och administrativa lokaler
Totalentreprenör: Arcona
Arkitekt: LINK Arkitektur
Byggstart: Grundläggning 2016
Verksamhetsstart: 2019

Se den nya vårdbyggnaden som har vunnit Årets Miljöbyggnad

För kontakt med Lars Netzell, biträdande projektchef, 08-123 174 68 eller
lars.netzell@sll.se
För kontakt med Christina Hallberg, 08-123 171 42 eller
christina.hallberg-hoglund@sll.se

Locum AB förvaltar två miljoner kvadratmeter vårdfastigheter åt ägaren Stockholms läns landsting. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i Stockholms län. Locums vision är att vara en av Sveriges bästa fastighetsförvaltare 2020.